Lions Sveriges Bragdlejon 2022

Lions Sverige har i samarbete med Parasportförbundet utsett 2022 års stipendiat. Årets mottagare av Lions Bragdlejon är Anna Normann från Halmstad.

Motivering:
”I Paralympics i Tokyo 2021 tog Anna silver i 50 meter liggande gevär. hon var också med i två finaler andra finaler och där slutade hon åtta, respektive femma. I grenen 3x40 skott 50 meter i grundomgången satte Anna nytt världsrekord. Anna visade mental styrka i världsklass när pressen var som störst, med allra högsta konkurrens.”

Lions Bragdlejon tilldelas årligen en kvinnlig och en manlig idrottare med funktionsnedsättning som har uppnått goda idrottsresultat av bragd-karaktär. Mottagaren ska också genom särskilda förtjänstfulla personliga kvalifikationer och insatser vara ett föredöme för övriga idrottare med funktionsnedsättning. Stipendiesumman är på 20 000 kr per person.

Tyvärr förelåg ingen nominering på någon manlig idrottare som inte tidigare erhållit Lions Bragdlejon, stipendiet kan endast tilldelas en gång.

Priset delas ut i samband med Lions Riksmöte i Falun den 28 maj kl 1300.

• Sjukdomar