Andreas Andersen lämnar vd-rollen på Liseberg

Andreas Andersen lämnar vd-rollen på Liseberg

Andreas Andersen, som efterträdde Mats Wedin på posten, har varit vd på Liseberg sedan februari 2011. Under hans tid har parken genomgått stora förändringar, både fysiskt och organisatoriskt. Berg- och dalbanor som Helix och Valkyria har byggts, barnområdet Kaninlandet har öppnat och bolagets största satsning någonsin, Lisebergs jubileumsprojekt, ligger i startgroparna.

– Jag är mycket stolt över det Liseberg som jag har varit med att förvalta och utveckla. Men jag allra mest stolt över mina fantastiska kollegor som jag vet kommer att ta Liseberg till nya höjder, säger Andreas Andersen.

Det är familjeskäl som gör att Andreas Andersen nu väljer att lämna Liseberg. Andreas kommer efter avslutad anställning på Liseberg att börja som direktör i TIVOLI-koncernen i Köpenhamn, med ansvar för själva parken.

Lisebergs styrelse tillsammans med Göteborgs stad inleder inom kort en rekryteringsprocess för att hitta en ny vd. Christer Holmgren, styrelseordförande Liseberg säger att han har goda förhoppningar att hitta en ersättare för Andersen, men att det kommer att ta tid.

– Andreas har gjort ett helt fantastiskt arbete som vd för Liseberg och han lämnar ett mycket välskött och välfungerande bolag efter sig. Det gäller för oss att hitta rätt person som kan fortsätta leda Liseberg in i framtiden, säger Christer Holmgren.

Julia Vasilis, informationschef Liseberg, 0705-32 84 07

Andreas Andersen, vd Liseberg, 0761-00 80 00

Christer Holmgren, styrelseordförande Liseberg, 0705-51 60 93.