Även fotografen fick åka skridskor under inspelningen av Lisebergs julfilm.

Digital magi i Lisebergs nya julfilm

Idag startar kampanjen för Lisebergs julsäsong med en gnistrande, datoranimerad reklamfilm. Till produktionen krävdes en 125 kvadratmeter stor green screen, två miljoner digitala juleljus och 2 300 renderingstimmar.

Det är många timmars arbete bakom de magiska reklamfilmssekunderna. Filmen, signerad DDB Göteborg och Haymaker, visar hur den slumrande nöjesparken väcks till liv och trädens lampor tänds av isprinsessan som är huvudperson i årets isbalett, Nötknäpparen.

Produktionen pågick under tre veckor och en stor del av arbetet gick åt till att lägga in de filmade konståkarna från isbalettens ensemble mot datorgenererade bakgrunder.

- Det var en rörlig kamera så vi var tvungna att återskapa kameraåkningarna i datorn för att bakgrunderna skulle röra sig likadant, säger produktionsbolaget Haymakers CEO/CD Fredrik Swerin. Och eftersom vi inte kunde ha trackingpunkter på stativ på isen utan endast på den platta green screenen, var vi tvungna att LIDAR-scanna setet för att överhuvud taget kunna camera tracka scenerna.

Green screenen som användes mätte 25 x 5 meter och för att rendera ut filmen behövdes det 20 datorer i sju dygn. I filmen finns det 2 000 000 lampor uppsatta på träden. Och ändå kommer man då bara upp till knappt hälften av de lampor som faktiskt finns uppsatta i Lisebergs julträd.

Julfilmen kommer att sändas med start idag i bl a TV 3, TV 4, Kanal 5, TV 4 Play, Facebook, Aftonbladet.se samt norska VG Mobil. Men filmen har redan haft smygpremiär på nöjesparkens Facebooksida. På ett dygn har den haft 100 000 visningar.

Jul på Liseberg har premiär den 18 november.

Arbetsgrupp på DDB
Jenny Wikman, projektledare
Erik Berggren, planner
Andréas Silverblad, Art Director