Lobbyn på Liseberg Grand Curiosa Hotel

​Grönt ljus för Lisebergs hotellprojekt

Ett beslut i Lisebergs styrelse var det sista som behövdes för att ge Lisebergs parkintegrerade hotell grönt ljus. Nu kan spaden sättas i jorden för det 457 rum stora hotellet vid Södra entrén, som i sig själv ska vara en upplevelse i klass med nöjesparken.

Lisebergs Jubileumsprojekt, bestående av ett nöjesparks-integrerat upplevelsehotell och en inomhus vattenpark har diskuterats sedan 2013. I januari 2017 sa politikerna i kommunfullmäktige ja till Lisebergs expansionsplaner.

Efter drygt två års plan- och projekteringsarbete kunde Lisebergs styrelse den 23 september godkänna kalkylen för hotelldelen av projektet. Det betyder att Liseberg nu kan börja bygga det hotell som fått namnet Liseberg Grand Curiosa Hotel.

– Vi har för avsikt att teckna avtal med entreprenör inom kort och arbetar för att hotellet ska öppna i god tid till Lisebergs 100-årsjubileum 2023, säger Thomas Sjöstrand, vd för utvecklingsbolaget Liseberg AB Skår.

Liseberg Grand Curiosa Hotel kommer att bli Göteborgs mest fantasifulla familjehotell med barnens upptäckarlust i centrum. Med rutschkana mellan våningarna och en fullt fungerande ponnykarusell från 1923 i restaurangen, kommer Lisebergskänslan att följa gästerna från incheckning, fram till de lägger huvudet på kudden.

Den konceptuella plattformen för Jubileumsprojektet har hämtat sin inspiration ur Göteborgs historia och det Ostindiska kompaniet i kombination med Lisebergs egen unika dna.

Bygget av Liseberg Grand Curiosa Hotel kommer att inledas redan nu i höst och det första synliga tecknet är att markarbeten påbörjas. Den totala investeringen för hotellprojektet är 1 179 Mkr. Summan ligger i linje med det fullmäktigebeslut från februari 2017 som tillstyrkte projektet. Investeringssumman har ökat med 9 procent jämfört med uppräknat byggindex, men projektets lönsamhet har samtidigt förbättrats genom fler bäddar och rum med större kapacitet, vilket ger ökade intäkter.

Kalkyler för etapp 2 i expansionen, vattenparken, förväntas antas i Lisebergs styrelse under 2020.

För mer information kontakta:
Julia Vasilis, informationschef Liseberg, 0705-32 84 07

Bilder kan laddas ner via följande WeTransfer-länk:

Fakta Liseberg Grand Curiosa Hotel
- Totalyta: ca 29 900m2