Imorgon öppnar Liseberg – här är alla nyheter!

Den 22 april kl 12.00 öppnar grindarna till Nordens största nöjespark och sommaren är ett faktum. Årets Lisebergssommar, den 95:e i nöjesparkens historia, bjuder på sprillans nya – men ändå uråldriga – nyheter; goda nyheter, stora nyheter och tusentals små, äckliga nyheter.

Mytomspunnet område med flera nyheter
Sommaren 2017 lanseras det första kapitlet i det tematiserade området som handlar om fornnordiska myter och legender. Vid Balder flyttar den ondskefulle jätten Loke in och kampen mellan de båda giganterna tar sin början. 2018 fortsätter konceptualiseringen av området då berg- och dalbanan Valkyria kommer att stå klar. Redan i år kan Lisebergs besökare få en försmak av hur det kommer att vara att åka Valkyria – i Virtual Reality.

Den som föredrar att inte bli slungad 42 meter över marken i Loke kan istället skjuta armborst i det intilliggande spelet Ragnarök, eller hugga in i en ursvensk burgare på den nya Max-restaurangen.

Klubbland – i huvudet på Håkan Hellström
Klubbland är en interaktiv, visuell och kärleksfull hyllning till en av våra största artister som under 2017 flyttar in vid Stora Scenen. Här tas besökarna med på en musikalisk åktur genom Håkan Hellströms liv, från pojkrummets fotbollsdrömmar och OKEJ-tidningar, via klubbspelningar och skivbolagens refuseringsbrev till slutsålda arenor och fansens reservationslösa kärlek. Den röda tråden är Håkan Hellström men Klubbland är lika mycket en skildring av Göteborgsscenen och de senaste decenniernas populärkultur.

Spindelinvasion på Spökhotellet Gasten
Hotellet har drabbats av en spindelinvasion som får det att krypa i kroppen. Överallt kryllar det av snabbfotade kryp och sprickfärdiga äggsäckar dignar från taket, redo att släppa ifrån sig sitt innehåll. I sommar är det bra om man kikar sig över axeln, uppåt och åt sidorna en extra gång på Spökhotellet Gasten.

Mat från världens alla hörn
Kvalitet, hållbarhet och hälsosamma alternativ gjorde att Liseberg inför året valt svenska Max som ny leverantör av hamburgare och tre Max-restauranger kommer att öppna i parken i sommar. Mattorget är en ny food court där besökarna kan välja mellan Thai wok, Tex mex och Kebab i en färgsprakande, orientalisk miljö. Miljöombyte kan man också uppleva på Tyrolen som får ny interiör modell alphydda. Till efterrätt erbjuds bland annat glass från Lisebergs nya partner, göteborgsbaserade Triumfglass, och festligt färgglada popcorn från nya Popperiet.

Mer musik och gamla godingar
En flerårig satsning på att bli Göteborgs bästa livescen tar sin början under 2017. Stora Scenen har fått bättre teknik och fler akter än någonsin är hittills bokade. Från USA kommer Alice Cooper, Kris Kristofferson, Bad Religion, Emmylou Harris och House of Pain. Från svenskt håll kontrar vi med First Aid Kit, Opeth, Henrik Berggren, Ghost och The Hellacopters. Bland många andra.

Lotta Engberg kommer tillbaka till Stora Scenen med allsång och gästartister, och de övriga scenerna fylls i vanlig ordning med dans, musik och kaninteater. Årets evenemangshelger är Lisebergs Trädgårdsdagar, Liseberg Food Festival, Skate på Liseberg och Olympic Days.

Lisebergs sommarsäsong pågår 22 april - 1 oktober. All information finns på liseberg.se.