Körsång fyller Liseberg på söndag

På söndag brister hela Liseberg ut i sång. Då arrangeras nämligen Körsång på Liseberg där närmare 900 körsångare deltar – en mäktig upplevelse både för den som sjunger och den som lyssnar.

Sveriges Körförbund har över 18 000 medlemmar och utvecklar, verkar för och företräder kör- och ensemblesången i Sverige.  På söndag deltar mellan 800 och 900 av förbundets medlemmar i Körsång på Liseberg.

Arrangemanget är ett samarbete mellan Sveriges Körförbund – Region Väst, Musik i Väst, Sensus och Liseberg. Söndagens program bjuder på stor bredd, både vad gäller repertoar och stilar. Hela 15 västsvenska körer sjunger ut på de mindre scenerna i nöjesparken.

Dagen avslutas på Stora Scenen kl 17 där ambitiösa amatörkörer samsas med entusiastiska nybörjare i Storkören under ledning av regionförbundsdirigenterna Thomas Lagerberg och Bo Glembring och pianist Fredrik Berglund.

Konferencier är Anci Hjulström och bland de övriga medverkanden finns Simon Ljungman.

Deltagande körer:
Aquarellen, Boråskören, Cantorums Manskör, Corus Acusticus, Delight, Gothia Barber Girls, Kungälvs Manskör, Kärra nå’n, Kör-för-alla, Göteborg, Legatokören, Opus 2, Norrbykören, Röstrum, Saltstänk, Sångkompaniet, Villanella & Doremi  och Vikingakören, Vara. I Storkören medverkar också: Lodolakören , Manskören Harmoni, Trollhättan, Opus 83, Telekören, Zenithkören

För mer information kontakta: Micke Solkulle, Liseberg, på telefon 031-733 01 52.

SVERIGES KÖRFÖRBUND  www.sverigeskorforbund.se
MUSIK I VÄST  www.miv.se