Liseberg återinför saknat biljetthäfte

Inför säsongen 2012 återinför Liseberg det saknade Lisebergshäftet. Häftet kommer att kosta 290 kronor.

Under hösten 2011 genomförde Liseberg en omfattande prisundersökning. Resultatet visade att många av de tillfrågade saknade Lisebergshäftet som togs bort efter säsongen 2010.

Inför säsongen 2012 återinför Liseberg det efterfrågade häftet.

– Undersökningsresultatet tillsammans med den reaktion vi fick från våra gäster i samband med premiären förra året gör att vi nu väljer att lansera Lisebergshäftet igen, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Det nya Lisebergshäftet kommer kosta 290 kronor och innehåller 16 åkkuponger och 2 lyckohjulsbiljetter.

Utöver mindre justeringar av vissa nätrabatter, kommer Lisebergs priser på entré och åkprodukter att ligga kvar på 2011 års nivå. En entré till nöjesparken kostar 80/90 kronor låg/högsäsong, ett Åkpass 310 kronor och ett Lisebergskort 195 kronor.

– Efter sommarsäsongen 2010 beslutades om en rad förändringar i Lisebergs prisstruktur. Syftet med dessa förändringar var välmenta, men så här i efterhand måste vi erkänna att vi ändrade för mycket på en gång. Vi kommer dock att jobba vidare mot ett prissystem som är enkelt att förstå – och detta i tät dialog med våra gäster, säger Andreas Andersen.

Andreas Andersen, vd Liseberg, 0761-00 80 00
Julia Vasilis, informationschef Liseberg, 031-733 04 07

Hela prislistan för Liseberg 2012 finns på liseberg.se

Fakta Lisebergs prissättning:
En del av Lisebergs uppdrag är att ha en prispolitik som gör att alla kan ta del av dess utbud. Bolaget utgår från tre parametrar i sin prissättning:
1. De generella marknadspriserna. Liseberg kan som kommunalt ägd verksamhet ur konkurrenshänseende inte ha ett i jämförelse med marknaden i övrig för lågt pris.
2. Gästernas köpbeteende. Gästerna ska känna att de får valuta för sina pengar.
3. Lisebergs uppdrag.  Alla prishöjningar ska vara ekonomiskt motiverade, och ska antigen täcka ökade kostnader eller kvalitetsökningar av Lisebergs produkt.