Liseberg bygger nytt Sagoslott i Kaninlandet till 2020

Liseberg bygger nytt Sagoslott i Kaninlandet till 2020

Liseberg har tidigare berättat att nya satsningar på barnfamiljerna och Kaninlandet är att vänta de kommande åren. Nu avslöjas 2020 års stora attraktionssatsning: Underlandet – en dark ride där gästerna får följa med Lisebergskaninerna under jord. Det blir den största investeringen på barnfamiljer som Liseberg gjort sedan Kaninlandet byggdes 2013.

Totalt ska 200 mkr investeras i Kaninlandet år 2020 och den största delen, 150 mkr, går till den nya attraktionen Underlandet. Underlandet är en kanintematiserad dark ride som kommer ligga där Kvarnteatern tidigare låg. En dark ride är en rälsburen inomhusattraktion i mörker som tar besökaren genom olika sagolika miljöer som innehåller animationer, ljud och ljuseffekter, mekaniska figurer och specialeffekter. I Underlandet, som är specialgjord för Liseberg, är det Lisebergskaninerna som är i fokus.

– Sedan Kaninlandet byggdes 2013 har våra gäster fått lära känna Lisebergskaninerna Kanne och Kanina ovan jord. Vad kaninerna har sysslat med under jord har vi bara kunnat drömma om – fram tills nu. I Underlandet får vi för första gången följa med under jord och helt ge oss hän till deras magiska värld, David Schofield, creative director på Liseberg.

Underlandet blir den 14:e attraktionen i Kaninlandet och den enda dark riden på Liseberg, sedan Sagoslottet fick lämna plats åt berg- och dalbanan Valkyria.

– Vi lovade våra familjegäster att vi skulle ersätta Sagoslottet med något större och bättre. Det är det vi gör nu. Mycket har hänt med teknik och mekanik sedan Sagoslottet byggdes och Underlandet kommer att sätta nya standarder för denna typ upplevelser i Sverige, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

De första åkturerna i Underlandet sker i samband med Lisebergs vårpremiär år 2020.

Om attraktionen Underlandet:

Typ av attraktion: dark ride
Längd & fordon: 190 meter lång bana, 18 Fordon
Åktid: 3 min, 20 s
Tillverkare: Gosetto SRL
Tillverkningsår: 2020
Antal åkande: 4 passagerare/fordon
Hastighet: 4km/tim
Kapacitet: 850 pers/tim

Om projektet Underlandet

Budget för projektet: 150 miljoner
Koncept: Liseberg och Quarry Fold Studio (England)