Liseberg första svenska nöjespark i Global Compact

Liseberg har anslutit sig till Global Compact – en internationell sammanslutning för företag som tar socialt och miljömässigt ansvar och som stödjer FN:s principer.

Cirka 4000 företag i hela världen har anslutit sig till Global Compact. Liseberg, som ansökte om medlemskap i januari i år, blir första svenska nöjespark i sammanslutningen men har sällskap av ett hundratal svenska företag från olika branscher.

– Liseberg vill vara ett miljömedvetet och humant företag. Global Compact ligger helt i linje med våra värderingar, säger Lisebergs miljöchef Lars-Erik Hedin.

Centralt i FN Global Compact är de tio principer riktade till företag kring områdena mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, korruption och miljö. Medlemskapet innebär stora utmaningar, nu såväl som i framtiden.

– Kriterierna för att få vara med i Global Compact är att man accepterar FN:s artiklar som arbetssätt och att man åtar sig att hela tiden arbeta framåt och förbättra sig inom de områden som ingår, oavsett vilken nivå man befinner sig på. Varje år ska vi redogöra för vårt arbete och våra framsteg och detta publiceras sedan på FN:s hemsida, säger Lars-Erik Hedin.

På Liseberg arbetas det nu kontinuerligt med att implementera och integrera de tio principerna i det dagliga arbetet. Detta har resulterat i bland annat en uppförandekod som ska undertecknas och följas av Lisebergs samtliga underleverantörer.

Liseberg har en tydlig ambition att verksamheten ska bedrivas med så liten miljöpåverkan och under så rättvisa förhållanden som möjligt. Sedan några år tillbaka drivs till exempel hela parken av vind-el och just nu pågår arbetet med att miljödiplomera nöjesparken. De två boendeanläggningarna Hotell Liseberg Heden och Lisebergs Gäst AB är sedan tidigare miljödiplomerade.

Lars-Erik Hedin, chef fastighet, projekt och miljö 031-733 02 02