Den nya åkattraktionen Underlandet öppnar i Kaninlandet 25 april

Liseberg tar första steg mot en nöjespark utan köer

Till våren öppnar Liseberg en ny åkattraktion i Kaninlandet: Underlandet. Till den nya åkturen kommer besökarna inte behöva stå i en fysisk kö och vänta. Istället lanserar Liseberg en virtuell kölösning, som är en av de första av sitt slag i världen.

I samband med att Liseberg öppnar i april är det premiär för den nya åkattraktionen Underlandet – en åktur som tar dig med i Lisebergskaninernas värld under jord. Attraktionen, som är en kanintematiserad dark ride (en inomhus-attraktion), är den största och dyraste attraktionssatsningen för barnfamiljer i Lisebergs historia.

Stort intresse innebär dock ofta långa köer, en utmaning som alla nöjesparker i världen delar. Liseberg lanserar nu en egen lösning till den nya attraktionen – en virtuell kö.

Besökarna ställer sig i kö i Lisebergsappen och får då ett klockslag för när det är dags att åka. Under tiden kan barnen leka på lekplatsen eller göra annat i nöjesparken, istället för att stå fast i en fysisk kö på plats. Strax innan klockslaget för åkturen kommer en påminnelse i appen att det snart är dags för gruppen att gå genom entrén till Underlandet.

– Långa köer har länge varit en het fråga för våra gäster och för oss, det är en av de största utmaningarna för nöjesparker. Det finns olika tekniska lösningar på detta problem – till exempel Express-Pass, som Liseberg har haft sedan 2010 – men det här är första gången som vi testar en verklig virtuell kö, säger Johan Ottosson, chef digital gästresa Liseberg

Lösningen, som är framtagen av Liseberg tillsammans med webbyrån Creuna i Göteborg, är skräddarsydd för nöjesparken och är en av de första av sitt slag i världen. I slutet av förra året lanserade exempelvis Disney en liknande lösning till den nya attraktionen Star Wars: Rise of the Resistance, på Disney Hollywood Studios i Florida, USA.

Det virtuella kön kommer i år lanseras för den nya attraktionen Underlandet. Om lösningen fungerar bra ser Liseberg goda möjligheter att implementera lösningen på fler attraktioner.

– Detta kommer i år att förbättra Lisebergsupplevelsen för några av våra viktigaste gäster: barnfamiljerna. Lösningen är ett exempel på vårt arbete med att integrera det digitala på ett naturligt sätt i Lisebergsupplevelsen, säger Andreas Andersen, vd Liseberg. Det är ett komplicerat system vi testar, som säkert komma behöva en del inkörning, men vi tror på att denna typ problem skall lösas med digitala medel i framtiden.

Den virtuella kön kommer, precis som Express-Pass, inte att kosta extra, men gästen skall ha köpt åkpass eller enkelbiljetter till Underlandet. Det kommer också att finnas analoga alternativ, för de som inte använder Lisebergsappen.

Johan Ottosson, chef digital gästresa Liseberg, 0725-272032.
Andreas Andersen, vd Lisberg, 0761-008000.

Om den virtuella kön

En virtuell kö är en kö som gör att besökaren slipper stå i en fysisk kö, utan kan istället göra annat under väntan på sin tur att åka. Det går att ställa sig i kö till Underlandet från att parken öppnar.

I Lisebergsappen registrerar gästen att hen vill ställa sig och sitt sällskap i kö till Underlandet (max 6 personer i taget/användare) och får då första lediga plats i kön och ett könummer. I god tid innan gästens tid får hen en påminnelse i appen att det är dags att gå till entrén till Underlandet. En skärm visar gästens könummer och då scannar gästen sin QR-kod i appen och kan gå in till Underlandet.

Lisebergsappen är gratis att ladda ner och finns till iOS och Android-telefoner. Om gästen inte har en telefon finns det flera alternativ till att ändå åka Underlandet:

- En förälder kan ställa sina barn i kö, visa upp QR-koden i entrén och låta barnen åka själva.

- Besökaren kan få en analog kölapp med första lediga plats i kön, av personalen vid entrén till Underlandet.

- Det kommer även att finnas en stand by-kö som fyller upp eventuella tomma platser från den virtuella kön.

Andreas Andersen

Verkställande direktör Liseberg AB +46 31-766 7100