Lisebergs Lotta Carlsbogård och David Schofield tar emot priset vid galan i Los Angeles. Bild: The Themed Entertainment Association

Lisebergs attraktion Underlandet vinner nöjesparkernas Oscar

Vid en prisceremoni under lördagen i Los Angeles, fick Liseberg ta emot en THEA Award för Underlandet. Attraktionen, som öppnade 2021 fick priset för bästa projekt i sin kategori. Det är blott andra gången på 25 år Liseberg tar emot priset. En THEA Award har i nöjesparksvärlden samma dignitet som The Oscar Award har inom filmen.

Liseberg vann en så kallad ’Thea Award for Outstanding Achievement on a Limited Budget (under 10 miljoner USD) för Underlandet. Utmärkelsen gavs med följande motivering:

”Med sina rika miljöer, visuella densitet, underbara köområde, fantastiska animerade figurer och fina musik skapar Underlandet en magisk värld som de yngsta av Lisebergs gäster kommer att minnas i generationer framöver. I en värld full av kommersiella och lättomsättliga varumärken valde Liseberg djärvt att använda sin befintliga kaninkaraktär, för på det sätt att stärka relationen till sina gäster.”

- Vi är tacksamma och stolta över priset, som är ett erkännande av det omfattande och komplicerade arbete, som låg till grund för Underlandet, säger Andreas Andersen, VD Liseberg.

THEA Awards delas ut av TEA, som är en internationell organisation vilken representerar världens ledande kreatörer, utvecklare, designers och producenter av platser och upplevelser.

- Vi har inte byggt en inomhusattraktion som denna på över 50 år, och vi är stolta över att ha skapat en attraktion som håller så hög internationell klass, fortsätter Andreas Andersen.

Liseberg tog senast emot en THEA Award 1998 för Spökhotellet Gasten. Andra mottagare av Thea Award 2022 inkluderar Disneyland (CA) och Walt Disney World (FL), Universal Studios (CH) samt Futuroscope (FR).

2022 Thea Award Recipients Announced by Themed Entertainment Association (prnewswire.com)

Underlandet | Liseberg

Andreas Andersen