Lisebergsapplåden till Sven-Ingvars!

Lisebergsapplåden, Astri Bergman Taubes klappande händer i brons, delas ut en gång om året till ”någon som gjort Sverige gladare”. Lisebergsapplåden 2006 tilldelas glädjespridarna Sven-Ingvars, som under 50 (!) år glatt det svenska folket med sin härliga, och oefterhärmliga musik. Sedan premiären i Segmon, utanför Karlstad, där gruppen hade sin första riktiga spelning 1956, har Sven-Ingvars släppt 47 singlar, 22 LP-skivor och 12 CD-skivor. De har gjort krogshower, åtskilliga turnéer och de har medverkat i otaliga TV- och radioprogram. Fenomenet Sven-Ingvars har ständigt lyckats med att locka en ny, och yngre publik. Gruppen har hela tiden utvecklat sitt sound och man har dessutom erövrat den kräsna rockpubliken, alltsedan det succéartade inhoppet på Hultsfredsfestivalen 1991. 50-årsjubilerande Sven-Ingvars genomför i år en landsomfattande avslutningsturné(?) och den absolut sista spelningen för gruppen kommer att ske på Stora Scenen på Liseberg den 20 augusti. Såvida inte bandet bestämmer sig för att ”Börja Om Från Början”… Sven-Erik Magnusson och Ingvar Ericsson kommer att ta emot Lisebergsapplåden under invigningsceremonin på Lisebergs vårpremiär, lördagen den 22 april kl. 12.00. Var? Lisebergs Stora Scen, såklart! Göteborg, 19 april, 2006 Pelle Johannisson marknadsdirektör Liseberg AB För mer information kontakta marknadsdirektör Pelle Johannisson tel 031-733 01 40