Lisebergsparken slår upp portarna för 101:a gången - med ballonger, dans och nytt världsrekord!

Idag, den 20 april, slog Lisebergsparken upp portarna för den 101:a sommarsäsongen och bjöd in gäster till en premiärdag fylld av festligheter. Vid södra entrén var det särskild premiärfest där kaninerna stod redo och välkomnade alla barn med dans, färgglada ballonger och 4000 kaninöron som delades ut.

Tillsammans med kaninerna räknade de drygt 2000 första besökarna ner sekunderna och prick kl. 12.00 vällde de in och startade därmed sommarsäsongen 2024. Innanför grindarna möttes de av en lång rosa matta, prydd med ballongbåge, ett hav av såpbubblor, och flera hundra lisebergare som stod redo för att välkomna gästerna med applåder, high fives och kramar.

- Det är helt fantastiskt att äntligen få öppna parken och återigen välkomna alla glada gäster. Det är alltid en viktig höjdpunkt vi ser fram emot, men såklart känns det extra fint och viktigt just i år, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

För barnfamiljerna blev nästa höjdpunkt för dagen jakten på det nya rekordet: Världens största kanindisco. Under kaninernas ledning på kaninscenen dansade upp emot 1000 barn och vuxna tillsammans i kanindansen.

- Premiärdagen till ära ville vi slå på stort, så vi tänkte: varför inte satsa på rekord. Kanindiscon är en genre vi än så länge är rätt ensamma om på Liseberg, men nu satte vi ribban rejält högt med ett rekordstort disco och det kändes absolut som att vi slog världsrekordet, säger Lotta Carlsbogård, chef för säsonger och event på Liseberg.

Sommarsäsongen pågår från den 20e april fram till den 22e september.

Mårten Westlund

PR- och kommunikationschef 0735716521