Wilmer X och John Lindberg Trio klara för Live på Liseberg

Två nya akter är klara till den 7 augusti på Liseberg. Det skånska rockbandet, med 40 års erfarenhet, Wilmer X samt den rockabilly-inspirerade dalatrion John Lindberg Trio besöker Stora Scenen under en och samma kväll.

Kvällen dras igång av John Lindberg Trio. Med ena foten i klassisk rockabilly och den andra i modern rockmusik har dalatrion John Lindberg Trio – eller JLT helt enkelt – blivit en av Sveriges mest älskade liveakter. John Lindberg Trio albumdebuterade redan 2006 som John Lindberg Rockabilly Trio och har sedan dess hunnit med ytterligare sex album, varav senaste albumet Straight from the heart släpptes 2017.

Genom karriären har John Lindberg Trio breddat sitt femtiotalsinspirerade rockabilly-sound med influenser från bland andra Led Zeppelin, The Sonics, Steve Earle, The Beatles och The Fabulous Thunderbirds. Men det är i liveformat som John Lindberg Trio är i sitt esse. Självsäkert, energiskt och med stora delar charm och nerv, ett lika klassiskt som modernt rockband som inte lämnar någon oberörd.

Senare under kvällen tar Wilmer X vid. Wilmer X tog under det sena sjuttiotalet sina första stapplande steg som Wilmer Pitt. Ett namn vars ändelse inför släppet av bandets första mini-LP byttes mot det mindre uppseendeväckande X. Debutalbumet spelades in i legendariska Svenska Popfabriken i Klippan av den lika legendariske demonproducenten Pål Spektrum. Därefter var stenen i rullning, och på rullande stenar växer som bekant ingen mossa.

Ren och oförfalskad kärlek har varit fundamentet för den grundmurade relationen mellan Wilmer X och fansen. De som varit med sedan starten, de som hakade på lite senare och de som just upplevt det drastiskt höjda blodtryck som följer att höra Kör Dig Död för första gången. I fjol besökte Wilmer X festivalen Sweden Rock framför jublande rockfans och gav även två slutsålda spelningar på Kulturbolaget. Nostalgitripp? Glöm det. Nisse Hellberg, Jalle Lorensson, Thomas Holst, Sticky Bomb och Janne Lindén visar just nu att Wilmer X låter vitalare, mopsigare och tätare än någonsin. Resan fortsätter – till Stora Scenen på Liseberg i sommar.

Den 7 augusti spelar John Lindberg Trio följt av Wilmer X på Stora Scenen på Liseberg.

Klara för Live på Liseberg 2019:

27 april, Augustifamiljen med gästartister, Lilla Scenen

4 maj, Crew of Me&You, Lilla Scenen