Robin Wallenius tar emot infrastipendiet från infrastrukturminister Tomas Eneroth och ME:s förre ordförande Håkan Norén.  Foto: Ryno Quantz.
Robin Wallenius tar emot infrastipendiet från infrastrukturminister Tomas Eneroth och ME:s förre ordförande Håkan Norén. Foto: Ryno Quantz.

Varför fick du priset, Robin?

Robin Wallenius fick på Stora Infradagen ta emot Infrastipendiet på 30 000 kronor. Han fick det som ”Branschens snille” och i motiveringen stod bland annat: ”Robin Wallenius håller på att revolutionera hela synen på vad ett entreprenadföretag egentligen är – och kan vara”.

Grattis Robin, varför fick du priset?
– Jag tror att jag fick priset därför att vi med hjälp av digitalisering försöker göra mer än bara traditionella grävtjänster.

Vad innebär det lite mer konkret?
– Det har inneburit att vi kommit in på projekteringssidan. Vi kan nu själva mäta in, ta fram underlag och projektera. Det ena har gett det andra och nu sitter man här med en jädrans massa dataskärmar, program och mätutrustning.

Är ni fortfarande ett entreprenadföretag?
– Ja, men vi har precis som ett stort byggbolag vår egen plan- och projekteringsavdelning. Vi mäter och projekterar och tar fram våra egna underlag. Vi har våra egna byggmöten och gubbarna blir väl insatta. I dag får vi till och med förfrågningar om att projektera åt andra. På fyra av våra maskiner sitter i dag komplett maskinstyrnings- och GPS-utrustning.

Hur började det för din del?
– Min svärfar drev Grävfirman Anders Jansson i Hjo och jag började där så smått 2010. Han dog 2015 och jag och min fru fick plötsligt ta över firman. Jag är inte uppväxt med entreprenadmaskiner så det var mycket som var nytt för mig.

Hur började det här med digitalisering?
– Jag fick med min svärfar på att investera i maskinstyrning på den bandgrävare jag körde 2014. Sedan bestämde vi oss för att köpa till utrustning så att vi själva kunde mäta upp underlaget. Då satsade vi lite vassare och dyrare så att vi själva kunde bygga modeller för grävarna. Maskinstyrning och inmätningsutrustning går ju hand i hand och jag började utnyttja alla möjligheter som den nya utrustningen erbjöd. På den vägen är det.

Har du någon datautbildning i botten?
– Nej ingen alls. Innan jag började hos svärfar så monterade jag dieselmotorer på Volvo Lastvagnar i Skövde. Men jag har varit intresserad av digitaliseringens möjligheter och lärt mig själv. Jag har hela tiden samarbetat med Leica och haft stort stöd och fantastisk support från dem.

Spiller intresset för digitalisering över på andra delar av företaget?
– Ja, all form av tid-, materialrapportering och dokumenthantering sker digitalt. Det spar en otrolig massa tid och för mig som är relativt ny i branschen är det viktigt att kunna göra efterkalkyler och se att jag ligger rätt i pris.

Har ni kunnat behålla lönsamheten?
– Ja, men det gäller att göra investeringar i rätt tid och i rätt ordning. Vi började med att hyra GPS-utrustning men i dag äger vi den själva. Vi har växt från fem medarbetare till tolv. Det hade vi aldrig kunnat gör utan digitaliseringen.

Har någon av er personal slutat på grund av digitaliseringen?
– Nej, det har gått bra men det är klart att de yngre är vanare vid och har lättare att ta till sig tekniken. Vi har de senaste två åren anställt fyra stycken som är under 23 år. För de unga är det en otrolig trygghet att ha digitalt stöd när de arbetar. De klarar av mycket mer avancerade projekt än de någonsin föreställt sig. Jag tycker det är en styrka att kunna anställa ungdomar.

Har ni fått nya kunder?
– Ja, absolut. För några år sedan var i stort sett alla våra kunder privatpersoner men i dag är de flesta av våra kunder byggbolag och fastighetsbolag.

Fortsätter ni den digitala utvecklingen?
– Vi har börjat flyga med drönare för att skapa 3D-modeller av verkligheten. Jag sitter just nu och ska lämna offert på en villatomt. Jag skissar på en hyfsat verklighetstrogen 3D-bild av tomten, huset, pool och poolhus för kunden. Vi blir lite av arkitekter också.

Vad ska du göra med stipendiepengarna?
– Jag ska åka på en semesterresa med familjen. Än hur mycket man försöker så tar arbetet mycket tid från familjen. Då försöker vi komma iväg lite ibland.