Artadi tar ut svängarna

Artadi tar ut svängarna

Första årgången någonsin, nu lanseras Izar-Leku. Ett samarbete mellan Artadi & Zapian-Alustiza familjen.

I fyra år har dem jobbat med projektet i Zarautz, norra Spanien (Baskien). Tillsammans har dem skapat ett mousserande vin gjort på druvorna Hondarribi Zuri och Hondarribi Betza, ett Txakoli vin som redan har visat sig gå hem hos världsberömda vinjournalister.

Historien om vin uppe i det nordligaste Spanien sträcker sig tillbaka tusentals år och började med munkar som bosatte sig och planterade vinstockar efter att ha vandrat sin pilgrimsfärd till Santiago de Compostella. Sedan dess har vinodlingen dalat både upp och ner under åren men än idag finns det vingårdar kvar som producerar vin och sedan 90-talet har tillväxten i området ökat och fått en bredare publik. Detta då området har fått ursprungsklassificeringen D.O. Getariako Txakolina.

Tack vare dessa historiska pionjärer och de skickliga odlarna som vi presenterar här idag kan vi nu inom kort avnjuta detta fantastiska kvalitetsvin: Izar-Leku även i Sverige.

Vingårdarna som druvorna har skördats ifrån ligger i sluttningar som vetter mot sydöst. Där består marken utav lerjord, ett underlag av skiffer och basalt som skyddas av en yta med sandsten. Denna unika jordmån tillsammans med ett atlantiskt klimat är bland annat de faktorer som ger vinet dess fräschör, höga syra och kristallklara mineralitet.

Vinet är tillverkat enligt champagnemetoden vilket ger vinet små och fina bubblor samt ett djup i kroppen som balanserar upp den höga syran med toner som påminner om bland annat nougat och rostad mandel.

Juan Carlos López de Lacalle från Artadi:

On the nose we find citric notes, hints of fresh grass and delicate peppermint, as well as melted and subtle toasted aromas with a marked finish of flint. On the mouth one can feel a wide and juicy sensation with volume and smoothness. Bubbles are fine, enveloping and creamy. Structural energy giving a lingering finish and a saline persistence at the end.”

Luis Guitierrez för Wine Advocate skirver:

“… It's super tasty, with depth and complexity, quite surprising for such a young wine, sharp and long. What makes it stand apart from the majority of sparkling wines is the salinity. Really surprising! 13,000 bottles produced.”

Den 20.e September släpps 360 flaskor utav detta vin i Systembolagets tillfälliga sortiment. Beställ online eller köp från utvalda butiker. Missa inte denna upplevelse!

Izar-Leku 2015 art.nr 97702 299kr

För mer information: fredrik@lvelywines.se