Billecart Salmon Rendez Vous N°3

Billecart Salmon skiner med lanseringen av nyheten Rendez Vous N°3

Billecart-Salmon Rendez Vous N°3

Det senaste tillskottet i Billecart-Salmons vinportfölj är den nya Rendez Vous N°3, ett projekt mellan familjen Billecart och vinmakaren Florent Nys.

Vinet görs med 100% pinot meunier från tre historiska platser med mycket specifik terroir: den kalkstensrika jordmånen i Leuvrigny, från Festigny på den vänstra flodbanken av Marne, och den lerrika jordmånen från Venteuil på högra flodbanken. Den ofta underskattade druvan pinot meunier har länge varit älskad av Billecart-Salmonoch finns starkt representerad i flera av husets olika cuvéer.

Rendez Vous N°3 lagras i 64 månaderpå sin jästfällning och består av 33% reservvin från 2013. Typiskt för familjehuset Billecart-Salmon hålls dosagenivån låg, här på ynka 2g/l för att lämna utrymme åt den fruktiga och livfulla pinot meunier-karaktären. Basårgången är 2015. Rendez Vous N°3är den tredje utgåvan i denna nya serie viner som kommer att representera Billecart-Salmons mer experimentella sida. Visionen är att släppa nya utgåvor Rendez Vous som genomsyras av kvalitet och nytänk med inslag från olika unika terroir, druvsorter och vinifiering.

Rendez Vous N°3 är ett elegant vin med inslag av vita blommor, lime, vitpeppar och en trevlig sälta typisk för just pinot meunier. Avslutet är långt och fruktigt med toner av körsbär och gula plommon, äpple och en krispig mineralitet, inte minst tack vare den låga dosagen.

Billecart-Salmon Rendez Vous N°3 (art 59214) 849kr lanseras 5:e december i Systembolagets beställningssortiment.

Billecart-Salmon

Billecart-Salmon grundat 1818 av Nicolas François Billecart och Elisabeth Salmon i byn Mareuil-sur-Aÿ drivs idag av den 8:e generationen Billecart. Under de 200 år som Billecart-Salmon har producerat otroliga viner så har de varit pionjärer i att kylstabilisera vinerna och jobbar hårt för att undvika oxidering, allt för att bevara så mycket frukt och elegans som möjligt. Sedan 1955 har man använt en unik metod i sin vinifiering; den nedkylda musten, 5°C, som dekanteras över på små tankar varpå musten jäser.