Billecart Salmon skiner med lanseringen av Vintage 2009 och den tillfälliga lanseringen av nyheten Rendez Vous N°1

Billecart-Salmon Vintage 2009

Den varma och soliga sensommaren kombinerat med en torr höst gör årgång 2009 till en skräddarsydd årgång för just Pinot Noir. Från Montagne de Reims producerar Billecart-Salmon eleganta och fruktdrivna viner som domineras av Grand cru frukt (73%) varav 40% är pinot noir från Montagne de Reims, 33% chardonnay från Côtes des Blancs och 27% pinot meunier från Vallée de la Marne. Vinifieringen sker helt i ståltank för att behålla den fruktiga fräschören för att sedan lagras i 9år på jästfällningen innan buteljering. Dosagen hålls väldigt låg på så lite som 2 g/l.

Vinet är mjukt elegant med tydliga röda inslag och begynnande mognad. Röda höstäpplen, blodgrape, nybakad croissant och i avslutet mineralitet med lite sälta. Perfekt att korka upp redan nu till helgens skaldjur.

Art. 77167

93 LGP (Livets Goda)

Billecart-Salmon Rendez Vous N°1

Det senaste tillskottet i Billecart-Salmons varietet av viner är Rendez Vous N°1, som är ett projekt mellan Billecartfamiljen och vinmakaren Florent Nys. Vinet görs på 100% pinot meunier från tre historiska terroir: den kalkstensrika jordmånen i Leuvrigny och Festigny från den vänstra banken av Marne och den lerrika jormånen från Venteuil (högra banken). Den ofta underskattade druvan pinot meunier har länge vart älskad av Billecart-Salmon och finns starkt representerad i flera av husets olika cuvéer. Rendez Vous N°1 lagras i fyra och ett halvt år på sin jästfällning och består av 33% reserve vin. Typiskt för familjehuset Billecart-Salmon hålls dosagenivån låg, här på ynka 4,5 g/l för att lämna utrymme åt den fruktiga och livfulla pinot meunier karaktären. Basårgången är 2014. Rendez Vous N°1 är den första utgåvan i denna nya serie viner som kommer att representera Billecart-Salmons mer experimentella sida. Visionen är att släppa nya utgåvor Rendez Vous som genomsyrar kvalitet och nytänk med inslag från olika unika terroir, druvsorter och vinifiering.

Rendez Vous är ett elegant vin med inslag av vita blommor, päron, röda vinbär, vitpeppar och en trevlig sälta typiskt för just pinot meunier. Avslutet är långt och fruktigt med toner av aprikos, äpple och en krispig mineralitet.

Art. 93454

93 LGP (Livets Goda)

Den 16 mars 220 flaskor av Billecart-Salmon Rendez Vous N°1 lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Billecart-Salmon

Billecart-Salmon grundat 1818 av Nicolas François Billecart och Elisabeth Salmon i byn Mareuil-sur-Aÿ drivs idag av den 8:e generationen Billecart. Under de 200 år som Billecart-Salmon har producerat otroliga viner så har de varit pionjärer i att kylstabilisera vinerna och jobbar hårt för att undvika oxidering, allt för att bevara så mycket frukt och elegans som möjligt. Sedan 1955 har man använt en unik metod i sin vinifiering; den nedkylda musten, 5°C, som dekanteras över på små tankar varpå musten jäser.