Billecart Salmon Sous Bois

Billecart Salmon Sous Bois

Billecart-Salmon är på modet. Champagnehuset Billecart-Salmon är beläget i den pittoreska byn Mareuil-sur-Aÿ, tillhörande Vallée de la Marne, strax utanför Epernay. Mareuil är ingen Grand Cru by, men anses av alla experter att minst hålla Grand Cru kvalitet. Det har tillhört familjen Roland Billecart sedan 1818 då huset grundades av Nicolas-Francois Billecart. I dag är det en välrenommerad, traditionsbunden champagnefirma med en jämn kvalitet och en personlig stil av elegans och finess. Billecart Salmon var tidigt pionjärer när det gäller kylstabilisering. Sedan 1955 har Billecart-Salmon använt en unik metod i sin vinifiering; den nedkylda musten, 5°C, dekanteras över på små tankar varpå den jäses under låg temperatur i 2-3 veckor varpå man arbetar med jäsning på denna låga temperatur under två dagar. Husets filosofi är att till varje pris undvika oxidation av musten. Man vill att smaken skall komma från frukten och inte från de sekundäraromer som utvinns genom jäsningen. Billecart kontrollerar hela sitt behov av druvor genom 27 långtidskontrakterade topp odlare, vars odlingar inte får ligga längre än 25 kilometer från viniferingsanläggningen. Många av dessa odlare hittar vi i Avize, Cramant och Le Mesnil. Den del av mustern som de inte behöver (40 procent av mängden som köps in) säljer de till andra champagnehus.

Sous Bois, bäst översatt till undervegetation, används gärna som beskrivning av ett vins karaktär, särskilt när de mer fruktdominanta dragen lagt sig till förmån för sekundära och mer mogna nyanser. Och det är mitt i prick på denna ekfatsvinifierade- och lagrade champagne där den vackert gyllene färgen indikerar just tid på fat och sedermera lång vila på fällningen. Plus en hel del reservviner. Doften av brioche, mandelmassa och torkade gula citrusfrukter, en strimma röda bär och en läcker oxidation från fatlagringen samt krydda, ger verkligen ett vin med sitt alldeles egna uttryck. Komplext, djup och rikedom fast samtidigt stramt blir ledorden och det följer även med i smaken som med sin imponerande skärpa och grapefruktsbett ger ett yngre intryck än doften, resultatet av den partiella malolaktiska omvandlingen. Nötig, kryddig och gulfruktig. Energisk, tät och aptitretande torr. I sanning en formidabel buteljering och det märks att huset har tonat ner ekfaten (äldre fat numera) i vinet de senaste åren, något som enbart är positivt.’

-Niklas Jörgensen Livets Goda (September 2020)

94 - WINE SPECTATOR - NOVEMBER 2019

94 - JAMES SUCKLING - SEPTEMBER 2019

"This sees some time in wood and that adds a very attractive, savory edge to the typically vibrant Billecart attitude. There’s such intense blood-orange, lemon and fresh, zesty citrus fruit on offer here that really sings. The palate is scintillatingly fresh and has an extra layer of velvet at the edge. Drink or hold."

17,5/20 - JANCIS ROBINSON - AUGUSTI 2019

93 LIVETS GODA – SEPTEMBER 2020

Billecart Salmon Sous Bois Brut

Nr 90560, 599kr

480fl lanseras i Systembolagets tillfälliga sortiment idag, September 8, 2020.