Caroline Diel - “super woman” i Nahe

Caroline Diel - “super woman” i Nahe

Lively Wines är stolta över att presentera rieslings av yppersta kvalitet från Tysklands nya super-star - Caroline Diel från Schlossgut Diel.

Vi på Lively Wines är övertygade om att det nya samarbetet med Schlossgut Diel Burg Layen, Nahe kommer att bli mycket framgångsrikt. Caroline har bla nyligen blivit utnämnd ”Winemaker of the Year” i Tyskland av den ansedda tidskriften Falstaff.

Innan hon tog över vinmakaransvaret från sin far fick Caroline en gedigen utbildning via vinuniversitetet i Geisenheim och praktiktjänstgöring på bla Chateau Pichon-Lalande i Bordeaux, Robert Weil, Rebholz, Toni Jost, och Dr. Deinhard i Tyskland, Ruinart, Domaine de la Romanée-Conti, Vergelegen i Sydafrika och Rippon Estate i Nya Zeeland.

Caroline har en tydlig bild om hur hennes viner skall vara - fräscha, friska med en tydlig mineralton, tydlig syra och stor komplexitet. Vinerna från Diel är välstrukturerade med djup.

Schlossgut Diel’s slott och vingårdar är av stor historisk betydelse. Vinodlingen köptes in av familjen Diel 1802 av Baron Dalberg, som lyckats förhindra konfiskering av Napoleons trupper år 1789. Idag ägs vingården av Armin Diel, väl ansedd för sitt arbete för att främja tyskt vin, vars dotter Caroline nu är vinmakare och innehavare. Diel's erbjudanden är en studie i både terroir och skillnader i intensitet som uppnås vid olika mognadsnivåer.

De tre vingårdarna Goldloch, Burgberg och Pittermännchen ligger i nedre Nahe intill branta sluttande lägen där dokumentationen daterar ända tillbaka till 1901. Vingårdarna producerar fortfarande viner av exceptionell kvalitet. Med nästan tretton hektar är Schlossgut Diel den överlägset största vingårdsägaren inom den branta Goldloch-vingården, en vingård där lera utgör jordmånen vars namn väcker gruvarbetares sökande efter guld här på 1600-talet. Denna vingård är känd för att producera djupa, kraftfulla viner samtidigt som de bibehåller elegans och finess. Diel äger ungefär hälften av de branta sluttningarna av Burgberg-vingården, uppkallad efter slottet Burg Layen. Denna lerjord med tydliga inslag av skiffer och grus är känd för att göra elegant Riesling som kan åldras. Det minsta av Diel’s vinarealer är Pittermännchen (1 hektar), en vingård i sluttande söderläge där skiffer och kvarts utgör grunden för jordmånen.

Även om vinerna inte är ekologiskt certifierade arbetar Caroline enligt ekologiska metoder i största möjliga mån. Druvorna plockas för hand i vingården med en noggrann selektering. Druvorna pressas i hela kluster. Jäsning utförs spontant i stuckfass, doppelstuck och cementtankar, med små fat som används för röda viner.

Kombinationen av fantastiska vingårdar, dedikerat vingårdsarbete och noggrann vinframställning har lett till att vingården fortsätter att hyllas. Vinerna definierar noggrant sig själva: stilen förändras som årgången dikterar men vinerna är alltid klara, sofistikerade och balanserade.

De viner som inledningsvis förgyller Lively’s lista är:

2018 Nahesteiner Riesling, VDP.Gutswein

2018 Burg Layer Hölle Riesling, VDP.Ortswein