Exklusiv webblansering 7/12 av Gaja i olika format!

Exklusiv webblansering 7/12 av Gaja i olika format!

Angelo Gaja är tveklöst Italiens mest kända och dynamiska vinpersonlighet. Hans viner har skördat större framgångar och fått fler utmärkelser än något annat italienskt vinhus. Gaja har haft en framträdande roll i moderniseringen av Piemonte genom införandet av allt från temperaturkontrollerade rostfria jäskärl och kortare macerationer och jäsningar.

Gaja Barbaresco 2020

Druvorna till Gaja Barbaresco DOCG kommer från 14 vingårdar i Barbaresco med vinstockar som har en genomsnittlig ålder av 40 år. Årgången 2020 påminner om de balanserade årgångarna 2000 och 2004 där fruktigheten och finessen hos druvan nebbiolo är uppenbar. Vinerna präglas av precisa, komplexa frukttoner och rena, eleganta aromer.

Gaja Barbaresco 2020, 1500 ML, 48 flaskor (90542, 5495 kr) lanseras 7 december i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.

Gaja Barbaresco 2020, 3000 ML, 6 flaskor (90542, 11 995 kr) lanseras 7 december i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.

Gaja Dagromis

Dagromis Barolo tar sitt namn från familjen Gromis och är ett uttryck för två stora terroirer i Barolo - Serralunga och La Morra. Nebbiolo-druvorna från varje enskild vingård jäser och lagras i 12 månader helt separat innan de blandas och lagras i ytterligare 18 månader i ek. Färgen är ljusröd och doften blommig med fruktiga toner av körsbär, plommon, sötlakrits, ingefära och marsipan. Detta är en klassisk Barolo, med tydliga tanniner, hög fruktsyra och stor lagringspotential.

Gaja Dagromis 2019 1500 ML, 18 flaskor (90467, 2195 kr) lanseras 7 december i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.

Gaja Dagromis 2019 5000 ML, 5 flaskor (90467, 8495 kr) lanseras 7 december i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.

Gaja Pieve Santa Restituta Sugarille Brunello di Montalcino 2018

Pieve Santa Restituta är den första egendomen som Angelo Gaja investerade i utanför Piemonte. Gården var sedan länge övergiven och Angelo insåg snabbt att de magra, kalkrika jordarna var perfekt lämpade för vinodling. Egendomen är döpt efter kyrkan Santa Restituta som har anor från 300-talet. Angelo lät rusta upp kyrkan till sin forna glans. För att inte inkräkta på den vackra arkitekturen i byn så har Angelo byggt hela vineriet under marken. Utmärkelserna har duggat tätt sedan starten och Pieve Santa Restituta rankas som en av de absolut främsta producenterna i Brunello di Montalcino.

På grund av de fortsatt varma och torra temperaturerna i Montalcino de senaste åren är 2018 en årgång som kännetecknas av fräschör och finess med balaserade frukttoner och utmärkt syra. Druvorna jäser och macereras i cirka tre veckor följt av 24 månaders lagring på ekfat och ytterligare sex månader i betongkar.

Pieve Santa Restituta Sugarille 2018, 750 ML, 120 flaskor (90609, 1995 kr) lanseras 7 december i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.

Gaja Ca'Marcanda Magari

Med Ca’Marcanda har Angelo Gaja förverkligat en av sina drömmar, att producera viner av världsklass längs den toskanska kusten. Ca’Marcanda är Piemontesiska och betyder något i stil med ”platsen för eviga förhandlingar och åsyftar de ändlösa diskussioner Angelo förde med de tidigare ägarna innan de äntligen beslöt sig för att sälja. Ca’Marcanda ligger intill havet längs den toskanska kusten, rakt västerut från Siena. Det kustnära läget påverkar klimatet avsevärt. Här är dagarna varma och kvällarna svala, tack vare den svalkande havsbrisen. Jordmånen består främst av kalkrika lerjordar vilket gör Bolgheri till en idealisk plats för de franska druvsorterna cabernet sauvignon, cabernet franc och syrah.

Gaja Ca'Marcanda Magari är en blandning av cabernet sauvignon, cabernet franc och petit verdot från ett av de stenigaste områdena på egendomen Ca’Marcanda. Druvorna vinifieras separat och lagras 12 månader på franska ekfat innan de blandas och lagras flera månader på flaska. Doften är stor med inslag av mörka bär, plommon, svarta vinbär, svart te och örtiga toner av timjan och rosmarin. Finishen är lång med en lätt miniralisk ton och eleganta, silkeslena tanniner.

Gaja Ca'Marcanda Magari 2021, 6000 ML, 6 flaskor (90248, 7995 kr) lanseras 7 december i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.