Exklusiv webblansering 7/12 av Henriot Cuvée Hemera

Exklusiv webblansering 7/12 av Henriot Cuvée Hemera

Champagne Henriot grundades 1808 av Apolline Henriot, men familjen har haft ägor i Champagne sedan 1640. De odlade bland annat druvor och sålde dessa vidare. Redan 1718 skrev Apollines farbror boken "Manière de cultiver la vigne et de faire le vin en Champagne" som är en beskrivning av hur man bör odla och ta sig an vinmakningen. Boken gav Apolline inspiration och 1808 skapades den första cuvéen, Brut Souverain. Vid den tidpunkten ägde man endast odlingar av druvsorten pinot noir. 1880 gifte sig ättlingen Paul Henriot med en kvinna från Côte des Blancs och ytterligare tre vingårdar där det odlades chardonnay lades till familjens ägor. Som en symbol för denna förening av terroirer beslutade familjen Henriot att skapa en champagne vid namn Henriot Cuvée Hemera. Cuvée Hemera är precis samma blend och vin som Cuvée Enchanteleur har varit; namnbytet kommer från grekiska mytologins gudinna av ljus, Hemera, och målet för Henriot är att belysa de sex ursprungsgårdarna som stakade ut vägen för Champagne Henriot.

Cuvée Hemera 2008 (1899 kr art 90047) 60 flaskor lanseras 7 december i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Henriot Hemera 2008 är en blandning av 50 % chardonnay och 50 % pinot noir. Vinet lagras i minst 12 år på sin jästfällning och druvorna kommer från flera vingårdar, samtliga med klassificeringen Grand Cru. Endast 5 gram dosage per liter används, vilket ger ett friskt och elegant intryck. Smaken är nyanserad och balanserad med inslag av persika, äpple, grapefrukt och rostat bröd.