Bild: Livets Goda

Grosset Polish Hill Riesling 2020 - Nu i Systembolagets tillfälliga sortiment

Grosset Wines firar 40-års jubileum!

Grosset Wines har under sina 40 år blivit uppmärksammade som en av världens bästa producenter. Än idag haglar utnämningarna in både på producentnivå och för enskilda viner. Ett av flaggskeppen är Polish Hill som släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment den 23.e februari.

Årgång 2020 är inget undantag för dessa utmärkelser. Decanter ger Polish Hill 2020 hela 98 poäng för sin angenäma syra, styrka och längd. Det här är ett vin som klarar lång lagring men lik väl kan avnjutas i ung ålder som aptitretare eller matvin. Under åren som gått har karaktären fört oss närmare den väldigt eleganta och strama strukturen Polish hill har idag. Här sätter Jefferey Grosset vita blommor och stenfrukt i fokus framför utvecklade klassiska petroleumtoner. En stil som vi tror kommer att åldras väl och uppmärksammas i fler distrikt runt om i världen, inte bara i Clare Valley.

Detta år firar Jefferey Grosset och Grosset Wines 40-års jubileum, något som uppmärksammats på flera olika håll. Läs mer om den legendariska resan Grosset Wines gjort i en djupdykande artikel från David Sly, Decanter här.

Grosset Polish Hill Riesling 2020, 299kr, nr 93246

Finns tillgänglig i Systembolagets tillfälliga sortiment från den 23.e februari

Jeffrey Grosset grundade sin firma 1981 efter att han hade köpt en mjölklada och konverterat den till ett litet men hyggligt fungerande vineri. Produktionen var till en början liten och vinerna sålde snabbt slut, men han hade redan på 1980-talet gjort sig ett gott namn. Allt hade börjat med att Jefferey som 15-åring hade fått smaka ett vin av Riesling som – minst sagt – förändrade hans liv.

Efter grundskolan utbildade han sig inom jordbruk, därefter vitikultur och oenologi som sedan ledde till anställning hos flera olika vinmakare, bland annat i Tyskland. Genom sin karriär har han alltid verkat i framkant och han var en av de toppvinmakare som tidigt gick i bräschen för skruvkapsyl. Jeffereys bakgrund är minst sagt gedigen och han har med all rätt placerat sig i toppen av rieslingvinmakare ”down under”.