Lansering av nya årgångar från By Farr!

Lansering av nya årgångar från By Farr!

Väntan har varit lång men nu kan vi äntligen välkomna den nya allokeringen från By Farr. Vinerna släpps i beställningssortimentet den 1 mars.  Förra årgången sålde slut snabbt och som vanligt gäller först till kvarn!

By Farrs viner är kompromisslösa, kanske inte för sin kraft utan snarare för sin elegans. Geelong är beläget ca 100 km sydväst om Melbourne och är ett utpräglat svalklimat med tempererade dagar och svala nätter. Frukten kommer uteslutande från egna vingårdar och alla viner är vingårdsbetecknade endruvsviner.

”None of our wines are main stream, they are our expressions of our vineyard, our earth/our tiny piece of dirt and what we like to drink. That’s what we promise to deliver.”

-Nick Farr

Historien om By Farr tog sin början i mitten av 70-talet när den nyexaminerade önologen Gary Farr reste till Frankrike för vidareutbilda sig och studera vinmakning i vinets hemland. Efter mindre lyckade besök i Bordeaux, Alsace och Norra Rhône-dalen fann han äntligen sin plats i Bourgogne. Gary fascinerades av vinernas elegans och djup, men mest av ambitionen att göra viner som speglar sin växtplats. Gary tog anställning på bl.a. Roumier och Dujac innan han sökte sig vidare till Calera i Kalifornien. Full av inspiration och nya kunskaper återvände Gary till Australien och hjälpte till att grunda Bannockburn Vineyards strax utanför Geelong i Victoria. Under sin tid på Bannockburn Vineyards lyckades Gary lokalisera en perfekt gård att starta sitt eget vineri på. 1994 köpte han vad som kom att bli By Farr och planterade sina första rankor på tidigare obrukad betesmark. De geologiska och klimatologiska förutsättningarna var absolut perfekta för att producera Australiens bästa pinot noir.

Idag drivs egendomen av Garys son Nick som är utbildad geolog men som saknar fullständig önologutbildning. Det speglar sig i hans vinfilosofi där ambitionen inte nödvändigtvis är att producera det bästa vinet, snarare att producera viner som på bästa sätt speglar sin växtplats. Efter praktisk utbildning hos Rosemount, Calera, Cristom, Au Bon Climat och Domaine Dujac återvände Nick till Bannockburn 2001. Innan han fick ansluta till By Farr arrenderade Gary en bit land till Nick att producera sitt eget varumärke, Farr Rising.

Utöver vinerna från By Farr är Nick involverad i Domaine Dujac där han hjälpt till de senaste 9 årgångarna. 2009 tog Nick över vinmakningen för By Farr.

Vinmakningen är ytterst hantverksmässig och inspirerad av Bourgogne. Mellan 50-100% whole cluster baserat på cuvée och årgång, traditionell korgpress, manuell pigeage och naturlig jäst är några av metoderna By Farr tillämpar. De röda vinerna speglar Garys filosofi, lite har hänt sedan Nick tog över. De vita vinerna däremot blir mer och mer eleganta. I Australien beskrivs de gärna som Chablis-lika men vi letar snarare referenser söderut i Bourgogne.