Mer kvalitetsbubbel från Raventós i Blanc – Conca del Riu Anoia

Mer kvalitetsbubbel från Raventós i Blanc – Conca del Riu Anoia

Den andra av fyra lanseringar från Raventós i Blanc står på tur och denna gång är det dags för Textures de Pedra 2016. Gjort på 50% Xarel lo vermell, 25% bastard negre och 25% sumoll från vingården Vinya Més Alta som ligger på toppen av höjden Turó del Serral i Vinya dels Fòssils nära floden Anoia i Katalonien. Vinet jäste i äldre små ekfat och lagrades sedan på sin jästfällning i hela fyra år. Karaktären är frisk med mognadsinlag och den typiska sältan som kommer från den miljoner gamla havsbotten som vinrankorna idag odlas på. Inslag av pomerans, aprikosmarmelad, röda äpplen, mineral, nougat, choklad och rostat bröd.

År 1872 experimenterade Joseph Ravenós Fatjo med att göra mousserande viner i Sant Sadurní d’Anoia (Penèdes) vilket kom att lägga grunden för det vi idag så starkt förknippar med mousserande viner och Spanien nämligen Cava. Det är därför inte för intet Pepe Raventós, dagens ägare och släkting till Joseph står för världens bästa mousserande vin från Spanien. Från 2012 togs beslutet att kliva ur DO Cava då man ville ha en friare approach till vinmakandet och inte förknippas med vad DO Cava har blivit idag, man vill göra bättre än så.

Idag klassas Raventós i Blanc’s viner som ”Wine of Spain” men de görs på precis samma platser som förr i tiden, Sant Sadurní d’Anoia och fokuset på kvalité har aldrig varit högre än under Pepe Raventós styre. Med erfarenhet från så långt tillbaka som 1497 då Raventós i Blanc grundades och 21 generationer senare har man lärt sig att arbeta effektivt i vingårdarna med respekt för traditionella produktionsmetoder och biosynergier. Det innebär att gården drivs ekologiskt med anpassning efter vingården, jordmånen, klimatet och vinstockarna.

93P – Livets Goda

600 flaskor lanseras i Systembolagets tillfälliga sortiment den 25.e Juni kl 10:00 299kr, nr 93613