Nyhet i fasta sortimentet 1 mars

Nyhet i fasta sortimentet 1 mars

Euphoria Brut

Vinet är en blend av Müller-Thurgau och Chardonnay. Doften är fruktig med toner av vita vinbär, mineral, gula äpplen, persika och citrus. Smaken är krispig, fruktig och mycket frisk med inslag av mandelblommor, gula äpplen, persika och citrus. Serveras vid 6-10 grader som aperitif eller till rätter av fisk- och skaldjur.

Den första mars lanseras Juhász Euphoria Brut (artikelnummer 1971, 89 kr) i Systembolagets fasta sortiment.

Juhász

Vinhuset Juhász grundades 1996 av Attila Juhász och hans bror. Familjens vingård började som ett ca 1,5 hektar stort småbruk. 2002 utökades vingården med nästan 10 hektar nyplanterade vinstockar samt några i enastående vingårdar som Paptag, medan en modern vingård byggdes i källaren på Kőlyuktető i Eger. 2018 tog andra generationen Ádám Juhász över ledningen av vingården och vinframställningen. Samma år överläts vingårdens nya vintillverkningsanläggning, med en del av landets mest avancerade teknologi. Idag tillverkar bröderna Juhász viner av frukten från nästan 350 hektar vinstockar. De är kända för sin höga kvalitet, rena frukt och omisskännliga karaktär. De har också vunnit många medaljer i både Ungerska och internationella vintävlingar.