Nyhet med toppbetyg i Systembolagets fasta sortiment - Ekologisk barbera från Ricossa

Nyheten Ricossa Vistamonte Barbera Organic DOC 2019 lanseras den 1.a december i Systembolaget fasta sortiment lagom till vintergrytor, hösttryffel och mysiga stunder framför brasan.

Druvan barbera har kommit att bli en av Sveriges mest omtyckta under de senaste åren. Druvan är lätt att förstå sig på, fruktig och uttrycksfull, enkel men också komplex. I kvalitetsviner som Ricossa Barbera skiner den av röda frukt- och bär toner, samtliga druvor är ekologiskt odlade och skördas för hand på de vidsträckta slätterna i Piemonte. Inga animaliska produkter används i produktionen vilket gör att vinet är veganvänligt. Filosofin att man med stor omsorg till ursprunget producerar de bästa vinerna stämmer bra in på Ricossas Barbera. Om jorden och vinrankorna mår bra så producerar de också mer koncentrerad och kvalitativ frukt som i slutändan blir till exceptionella viner. Vinet har även buteljerats på lättviktsflaska för att minska Co2 utsläppen vid transport.

I Piemonte betraktas år 2019 som en ”klassisk och traditionell” årgång. Något som beskriver intrycket man får av Ricossa Barbera väl, ett ursprungstypiskt vin som lämnar lite att önska från det fantastiska området Piemonte.

En skimrande mörkröd färg med doft av jordgubbar, körsbär, plommon och anis kastar sig över som första intryck. Smaken är välstrukturerad med generösa frukttoner som balanseras av de kryddigare inslagen. Mogna körsbär, skogshallon, plommon och salvia. Medelfyllig kropp med mjuka tanniner, balanserad syra och ett långt avslut där balansen mellan bär och örter visar sig starkt.

Vinet passar utmärkt till det svenska kökets höst och vintersmaker. Klassiska kalvköttbullar med pasta och arrabiatasås, bolognese med parmesan och kött eller linsgrytor är några maträtter som passar utomordentligt bra till Ricossa Barbera. Ost och charkbrickan är annars en väl beprövad kompanjon för en mer sällskaplig upplevelse av vinet. Ett vin till både fest och vardag. Servera gärna mellan 16-18°C.

Från och med 1.a december finns Ricossa Vistamonte Barbera Organic DOC att få tag på i 245 av Systembolagets butiker runt om i Sverige.

99 kr, Artikelnummer 2013

Omdömen: