Schwarz Kumarod

Nyheten Schwarz Kumarod - slaktarens hyllning till vännerna som förde honom in i vinvärlden

Den tidigare slaktaren Hans Schwarz från Burgenland, Österrike satte sitt namn på kartan när han sadlade om till vinmakare och började tillverka succévinet The Butcher. Vinet med sin kontroversiella etikett och oemotståndliga innehåll av härlig Pinot Noir frukt är en produkt av Hans Schwarz hobbyprojekt som vinodlare. Hans vänner Alois Kracher och Manfred Krankl såg potentialen i drycken som Hans lyckats producera och övertalade honom att börja producera vin på heltid. Något han med facit i hand sent skulle ångra att han gav sig in i.

Idag har vi nöjet att presentera Schwarz Kumarod som är uppföljaren till The Butcher, en hylling till de två vännerna som fick Hans att byta karriär och uppnå stjärnstatus bland vinmakare. Kumarod är en blend på 70% Zweigelt, 15% Blaufränkisch och 15% Merlot, en druvsort till varje kamrat i vänskapskretsen. Vinet har en bra balans mellan elegans, generös fruktighet och kryddiga toner. Doft av mogna björnbär, mörka körsbär, choklad, kaffe och kryddor. Smaken är fyllig med toner av skogsbär, björnbär, mörk choklad och vanilj. Välintegrerade tanniner och balanserad syra ser till att avslutet blir långt och härligt.

Vinet passar bra till grytor, lammstek, kantarelltoast och helgrillad kyckling.

Druvorna till blenden handplockas och kylstabiliseras för att undvika oxidation innan det är dags för pressning. Jäsningen sker kontrollerat och musten avlägsnas försiktigt för att sedan lagras 12 månader på ekfat.

Ordet ’Kumarod’ beytder kamrat på högtyska och syftar på de tre kamraterna Hans Schwarz, Alois Kracher och Manfred Krankl.

Schwarz Kumarod finns nu att beställa på www.systembolaget.se

Nr 78436, 179 kr