PASCAL JOLIVET TILL LIVELY WINES!

PASCAL JOLIVET TILL LIVELY WINES!

Pascal Jolivet är en av de yngsta och mest dynamiska producenterna i Loiredalen. Familjen Jolivet har erfarenhet från negociantverksamhet i fyra generationer. Pascal hade dock andra ambitioner än att ta över familjeverksamheten och 1982 började han aktivt att söka efter de främsta vingårdslägena i Sancerre och Pouilly-Fumé. 1987 grundade han huset som bär hans namn. Idag finns hans viner representerade på stjärnkrogar över hela världen.

Pascal Jolivet förfogar över drygt 50 ha vinmark i Sancerre, Pouilly-Fumé och Tourain. Han har en otroligt stark tilltro till kvaliteten på hans vingårdar och till frukten han bärgar därifrån. Vingårdarna sköts om med stor omsorg och brukas idag ekologiskt. Ingen odlad jäst tillsätts och han undviker konsekvent klarning av musten för att bevara så mycket karaktär som möjligt.

”Efter att ha scannat av marknaden länge och väl så valde vi att ansluta till Lively Wines - ett företag som drivs av unga, hungriga människor med fokus på kvalitet och med stark representation på Sveriges bästa krogar.”

- Pascal Jolivet

”Sancerre och Pouilly Fumé har en given plats på såväl de bättre vinlistorna på Sveriges bästa krogar som i källarna hos Sveriges alla vinälskare. Pascal Jolivets minutiösa kvalitetsfokus speglar Lively Wines filosofi väl. Vinerna talar för sig själva och vi ser fram emot att få visa upp dem för Sveriges alla sommelierer och vinentusiaster.”
- Andreas Wickman