Tillfällig Lansering 1/12: Monteraponi Chianti Classico Riserva Il Campitello och Monteraponi Baron' Ugo

Monteraponi ligger strax utanför Radda i Chianti. Gården har anor från 900-talet då den tillhörde Greve Ugo, guvernören i Toscana. Efter år av förfall så förvärvades Monteraponi 1973 av familjen Braganti och var då endast tänkt som en investering. Michele Braganti hade dock andra planer och började successivt att rusta upp Monteraponi och producera vin. Tvärtemot rådande trender så ville Michele producera vin av högsta kvalitet på klassiskt vis.

Vingården sträcker sig över ett område på 200 hektar i en naturlig amfiteater, som är exponerad i söder och skyddad från nordanvindarna. Vingårdarna är utspridda över 12 hektar, olivträden över 8 hektar, medan den återstående ytan är täckt av höga, gamla ekar och kastanjeträd som omger och isolerar vingården från omvärlden. Allt jordbruk är ekologiskt.

Monteraponi Il Campitello är i huvudsak gjord på sangiovese och har komplex, utvecklad smak med fatkaraktär, inslag av körsbär, torkade jordgubbar, nypon, nougat, vanilj, korinter, kaffe, ceder och salvia.

1200 flaskor Monteraponi Chianti Classico Riserva Il Campitello 2019 (93522, 399 kr) lanseras 1 december i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.

95 poäng av Robert Parker's Wine Advocate

"The organic Monteraponi 2019 Chianti Classico Riserva Il Campitello is a beautiful wine that expresses itself elegantly, thanks to balanced fruit, good concentration and well-dosed intensity. The wine is a blend of 90% Sangiovese, 5% Colorino and 5% Canaiolo with berries from 55-year-old vines on a mix of schistous galestro and limestone alberese soils. It offers a noticeably darker appearance with aromas of pressed blackberry, button mushroom and blue flower. This Riserva maintains a wild but delicate personality throughout, with a spot of crushed white pepper in a distant background role."

Monteraponi Baron' Ugo 2018 har en ljust röd färg och är gjord på 90% sangiovese, 7% canaiolo och 3% colorino. Doften är intensiv med toner av körsbär, röda vinbär och blommiga toner av viol. Smaken är elegant och utvecklad med lena tanniner och en balanserad fruktsyra.

240 flaskor Monteraponi Baron' Ugo 2018 (9405601, 599 kr) lanseras 1 december i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.

95 poäng av Robert Parker's Wine Advocate

"Monteraponi follows a Burgundy-adjacent farming philosophy that seeks to carve out distinct identities for strong red and white wines. The top-shelf red from the estate is the organic 2018 Baron'Ugo, a blend of 90% Sangiovese with smaller parts Canaiolo and Colorino for more color and vibrant fruit flavors. This vintage delivers a very clean and polished execution, and there is plenty of freshness, thanks to vineyard positioning at a cool and breezy 560 meters in elevation on limestone alberese soils. The oak is woven in a delicate manner in this wine. This is a little treasure from Tuscany."