Battenfeld Spanier

Tillfällig Lansering: Battenfeld-Spanier Spätburgunder 2018

Battenfeld-Spanier Spätburgunder 2018 (93905) 169kr

Ända sedan medeltiden har Wonnegau erkänts för att ha ett växande klimat jämfört med andra delar av Tyskland. Druvsorter som inte trivs i andra delar av Tyskland tenderer att trivas bra här, den svårodlade Spätburgunder (Pinot noir) är ett exempel. Battenfeld-Spaniers vingårdsbetecknade Spätburgunder lagras i 3-4e gångsanvända barriquer, där delikata fruktaromer möter jordiga, kryddiga toner typiska för området. Mognadsgraden bevakas noga innan skörd för att försäkra sig om att man får ut en “juicy”-karaktär med svala och syrliga toner träder fram.

Parfymerade toner av röda bär och cassis möts I doften följt av mörkare fruktlager med eleganta örter och fräschör i smaken. Smaken är torr med finess, skinande josiga toner med kryddiga lager i avslutet.

3600fl Battenfeld-Spanier Spätburgunder 2018 (93905) 169kr lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid

Battenfeld-Spanier

I Hohen-Sülzen, del av området Wonnegau i södra Rheinhessen grundades Battenfeld-Spanier av H.O Spanier 1993. Idag styrs huset av Carolin och Oliver dedikerat till ekologiska principer och sedan 2003 började duon även inkludera biodynamiska arbetssätt I produktionen. Här står jorden i fokus och den biodynamiska mångfalden ovan såväl under jordytan. Jordmånen är kärnan i produktionen mot att producera typiska viner för området där terroir är huvudingrediensen. De bästa lägena består av massiva kalkstensblock som reflekterar liv och karaktär i vinet.

Under de senaste 10 åren har Battenfeld-Spanier seglat upp som en av Tysklands bästa producenter, något som bekräftats när dem utsågs till Winemaker of the year av Vinum Wineguide 2018.