Billecart-Salmon Blanc de Blancs Grand Cru NV

Tillfällig Lansering: Billecart-Salmon Blanc de Blancs Grand Cru NV

Billecart-Salmon Blanc de Blancs Grand Cru (9180301) 699kr

Billecart-Salmon Blanc de Blancs Grand Cru är ett finstämt uttryck av druvan Chardonnay från dem beryktade Grand Cru byarna i Côte des Blancs: Avize, Chouilly, Cramant och Mesnil-sur-Oger. Vinets höjdpunkt är det friska inslaget från syran tillsammans med en tydligt mineralrik karaktär som kommer direkt från dessa unika jordmåner.

Vinifieringen sker uteslutande i ståltank för att bevara den fräscha frukten och hela 40% av vinet består av reservviner från äldre årgångar. Vinet lagras i upp till 5 år på sin jästfällning som bidrar med ytterligare en dimensions lager. Billecart-Salmon Blanc de Blanc Grand Cru har underbara doftaromer av limeskal, gula plommon, päron, citron och brioche. Smaken fyller gommen med en krämig mousse där små bubblor kan utskiljas i en lång smaksensation. Brioche, smörkola, citronbakelse och päron balanseras av den friska syran och mineraltonerna. Avslutet är långt och trevligt. Passar bra till likvärdigt eleganta maträtter som Ossetra Caviar, ostron och sashimi.

O yes, fresh buttery nut, ripe stringens citrus fruit lying on a elegant bed of minerality with a limestone twist. In the finish a bit of more orange fruit and a unexpected small hint of dark cherries. Just excellent. - LivetsGoda, November 2021

93 - WINE ENTHUSIAST - SEPTEMBER 2020
17/20 - JANCIS ROBINSON - AUGUSTI 2019
94 - WINE SPECTATOR - AUGUSTI 2019
94 - LIVETS GODA - NOVEMBER 2021

Billecart-Salmon

Billecart-Salmon grundat 1818 av Nicolas François Billecart och Elisabeth Salmon i byn Mareuil-sur-Aÿ drivs idag av den 8:e generationen Billecart. Under de 200 år som Billecart-Salmon har producerat otroliga viner så har de varit pionjärer i att kylstabilisera vinerna och jobbar hårt för att undvika oxidering, allt för att bevara så mycket frukt och elegans som möjligt. Sedan 1955 har man använt en unik metod i sin vinifiering; den nedkylda musten, 5°C, som dekanteras över på små tankar varpå musten jäser.