Tillfällig Lansering: Bouchard Pere & Fils Bouchard Père & Fils Beaune-Grèves 1er Cru Vigne de L'Enfant Jésus 2020

Bouchard Père & Fils Beaune-Grèves 1er Cru Vigne de L'Enfant Jésus 2020

Namnet Vigne de L'Enfant Jésus kommer från en gammal historia, om hur Marguerite du Saint Sacrement förutsade födseln av kung Louis XIV trots att hans mor Anne av Österrike inte kunde få barn. Vid ”Solkungens” födelse fick också vingården som tillhörde Marguerites kloster, ”Tjänarna till det heliga Jesu barns familj”, namnet ”Vigne de L’Enfant Jésus”. 1791 köpte Bouchard Père & Fils vingården i hjärtat av appellationen Beaune-Grèves och har än i dag ensamrätt till den.

Domaine Bouchard Père & Fils Beaune-Grèves 1er Cru Vigne de L'Enfant Jésus beskrivs ofta som en av de allra bästa av premier cru-vingårdarna i Beaune. Den här vingårdsbiten ligger i hjärtat av den större vingården och på grusig, väldränerad jord, mitt i sluttningen.

Pinot Noir-druvorna handskördas och avstjälkas sedan delvis, varefter jäsningen sker i små behållare. Lagring och mognad sker i franska ekfat, varav 30-40% är nya, under 12-14 månader i källaren hos Chateau de Beaune. Förhållandena där är perfekta för att lagra ett vin av bästa kvalité, med precis rätt luftfuktighet och temperatur.

Trots att det var en av de allra tidigaste skördarna i Bourgogne så visar 2020 upp en förvånande fin fräschör och renhet. Vinerna är av klassisk stil och ursprung, med en genomgående mycket hög kvalité!

Bouchard Père & Fils Beaune-Grèves 1er Cru Vigne de L’Enfant Jésus 2020 visar upp toner av björnbär, körsbär och hallon, med inslag av kryddor, rosenblad, pomerans och mörk choklad. Vinet är medelfylligt, oväntat generöst och med koncentrerad djup frukt som ramas av in polerade, rika tanniner och uppfriskande fruktsyra.

Detta klassiska pinotvin från hjärtat av Beune Gréves appellationen fortsätter att förföra med i sin feminina och uttrycksfulla utstrålning. Mörka blommor, viol och salvi ger den rödyppiga körsbär, hallon och vinbärsfrukten en mörk slagsida som har både kraft, uthållighet och en omedelbar opulent attraktion. Domänen kan använda upp till 50% fat i lagringens 12-14 månader långa tid, och det ger vinet en underbar, ödmjuk friktion i den silkigt stenkalkiga strukturen, och vinrankorna visar sig med en kryddigt vegetal dragning. Det är ett utsökt inbjudande vin som ungt, och med en förväntad tillräcklig källarpotential. - Livets Goda

96 LGP

95 Decanter

94 James Suckling

94 Wine Advocate

60fl Bouchard Père & Fils Beaune-Grèves 1er Cru Vigne de L'Enfant Jésus 2020 (92194) 1259kr lanseras idag i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Bouchard Père & Fils
Bouchard Père & Fils har varit en ikon I Bourgogne sedan 1731, och vinhusets rika historia är byggd på många år av tålmodigt och skickligt arbete med familjens ojämförliga samling av vingårdar, med en början vid köpet av Volnay Caillerets år 1775. Bouchard Père & Fils har för nävarande ägor i vingårdarna från Côtes de Nuits till Côtes de Beaune, från Gevrey-Chamberting till Puligny-Montrachet. Mer än två tredjedelar av de totalt 130 hektar som finns i familjens ägo räknas till Premier Cru och Grand Cru, vilka i sig upptar endast 3% av den totala vingårdsarealen i Bourgogne. Bouchard Père & Fils kombinerar tradition med innovation i sin ständiga strävan att visa upp det bästa från specifika vingårdar och årgångar, viner som helt igenom kan ge prov på Bourgognes berömda terroir.