Bouchard Père & Fils Meursault Genevrières

Tillfällig Lansering: Bouchard Pere & Fils Bouchard Père & Fils Meursault Genevrières 2020

Bouchard Père & Fils Meursault Genevrières 2020

Förr i världen var de här vingårdarna troligen omgivna av enbärsträd, vilka har givit namn till vinet vi ser idag. Den här prestigefulla appellationen har en mycket lång historia av vinproduktion på absoluta toppnivå. Redan 1855 klassades faktiskt Meursault Genevrières som “Tête de Cuvée”, “Första Cuvée”, i Dr Lavalles berömda bok ‘Histoire et Statistiques de la Vigne et des Grand Vins de la Côte-d’Or’, en förteckning av vinerna och vingårdarna i Bourgognes Côte-d’Or.

Bouchard Père & Fils är ägare till två delar med östlig-sydöstlig exponering av vingården Genevrières; 1.65 ha ligger på den brantare delen av kullen med tunn jordmån och här får vinerna sin mineraldrivna karaktär, medan 1 ha som ligger längre ned ger kraft och frukt från djupare jordar. Kombinationen av de två lägena ger en klassisk Meursault, både med rik, mogen äpplefrukt, toner av smörkola och hasselnöt, och en tät, intensiv struktur med uppfriskande mineralsälta.

Trots att det var en av de allra tidigaste skördarna i Bourgogne så visar 2020 upp en förvånande fin fräschör och renhet. Vinerna är av klassisk stil och ursprung, med en genomgående mycket hög kvalité!

Chardonnay-druvorna från Domaine Bouchard Père & Fils 2,65ha i Meursault Genevrières är handskördade och varsamt pressade. Lagring och mognad sker i franska ekfat, varav 15% är nya, under 9-10 månader i källaren hos Chateau de Beaune. Förhållandena där är perfekta för att lagra ett vin av bästa kvalité, med precis rätt luftfuktighet och temperatur.

Bouchard Père & Fils äger 2.65 hektar i denna vingård och chardonnayfrukten är ödmjukt kraftfull och bemöter de 10 månaden i faten galant och drar nytta av kryddighet och en lätt hinna av smörad nöt. Det gör sig i den järniga limestonjorden som ger vinet en kalkig stuns i den vitblommiga och dominerande citrusfruktigheten. Det är lika attraktivt som smakfullt och fäster lika mycket i hjärna som hjärta.- Livets Goda

95 LGP

94pt Decanter

94 James Suckling

94 Wine Advocate

120fl Bouchard Père & Fils Meursault Genevrères2020 (92186) 859 kr lanseras idag i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Bouchard Père & Fils har varit en ikon i Bourgogne sedan 1731, och vinhusets rika historia är byggd på många år av tålmodigt och skickligt arbete med familjens ojämförliga samling av vingårdar, med en början vid köpet av Volnay Caillerets år 1775. Bouchard Père & Fils har för nävarande ägor ivingårdarna från Côtes de Nuits till Côtes de Beaune, från Gevrey-Chamberting till Puligny-Montrachet. Mer än två tredjedelar av de totalt 130 hektar som finns i familjens ägo räknas till Premier Cru och Grand Cru, vilka i sig upptar endast 3% av den totala vingårdsarealen i Bourgogne. Bouchard Père & Fils kombinerar tradition med innovation i sin ständiga strävan att visa upp det bästa från specifika vingårdar och årgångar, viner som helt igenom kan ge prov på Bourgognes berömda terroir.