Foto Livets Goda

Tillfällig Lansering: Ca’Marcanda Promis 2019 Toscana IGT

Ca’Marcanda Promis 2019 Toscana IGT

Årgång 2019 utgörs av 55% Merlot, 35% Syrah, och 10% Sangiovese från Bibbona. Gaja’s ’super-toskanare’ Promis är hyllad för sin eleganta och tillgängliga karaktär. De tre druvsorterna macereras och jäser separat i ca 15 dagar och efter 12 månader på ekfat görs blenden. Vinet visar upp mörka körsbär och plommon med en textur och komplexitet som överträffar alla förväntningar. Frukten integreras väl med kryddigare toner från ekfatslagringen, kokos, vanilj och rostade nötter.Servera till grillat lamm eller nötkött, grytor och smakrika ostar.

Estatevinet Ca´Marcanda måhända vara drottningen, men Promis är ett mycket smålistigt syskon som utvecklat sin eleganta sida mycket och lite under radarn de senaste tio åren. Här i 2019 når vinet fina höjder med en snyggt arbetande syra som ger merlot, syrah och sangiovesefrukten en mycket fräscht mogen slagsida i de fästande dragen av körsbär, plommon, cassis och björnbär. De maritima vindarna med den lavendelörtiga förnimmelsen drar igenom vinet rättrådigt och tanninstrukturen är smidigt stengrusigt och ger förfinad skärpa. I de väl stretchande avslutet krydda och cederdragen tobak som ger vinet en ansenlig, nyanserad pondus. Toppårgång av vinet. - Livets Goda, LGP 93+

Ca’marcanda

Angelo Gaja är tveklöst Italiens mest kända och dynamiska vinpersonlighet. Hans viner har skördat större framgångar och fått fler utmärkelser än något annat italienskt vinhus.

Med Ca’Marcanda har Angelo Gaja förverkligat en av sina drömmar, att producera viner av världsklass längs den toskanska kusten. Angelo hade sedan länge planer på att slå sig ned i Bolgheri för att producera bordeauxinspirerade viner i en av Italiens mest spännande regioner. Med sedvanlig flitighet sökte Angelo med ljus och lykta efter den perfekta platsen. När han väl fann den, en sömnig olivlund i Bolgheri, återstod bara ett problem; ägarna ville inte sälja.

Ca’Marcanda är Piemontesiska och betyder något i stil med ”platsen för eviga förhandlingar” och åsyftar de ändlösa diskussioner Angelo förde med de tidigare ägarna innan de äntligen beslöt sig för att sälja. Ca’Marcanda ligger intill havet längs den toskanska kusten, rakt västerut från Siena. Det kustnära läget påverkar klimatet avsevärt och skapar flera unika mikroklimat som ger vinerna det lilla extra. Här är dagarna varma och kvällarna svala, tack vare den svalkande havsbrisen. Jordmånen består främst av kalkrika lerjordar vilket gör Bolgheri till en idealisk plats för de franska druvsorterna Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc och Syrah.

Gaja Ca’marcanda Promis 2019 (90231) 299kr lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment för beställning online under begränsad tid.