Foto Livets Goda

Tillfällig Lansering: Château Changyu Moser XV Family Cabernet Sauvignon 2018

Château Changyu Moser XV Family Cabernet Sauvignon 2018

Château Changyu Moser XV ligger strax väster om Beijing i provinsen Ningxia, Kinas mest väletablerade och välkända vinregion. Vineriet har sina rötter i företaget Changyu som grundades 1892, då kinesiska diplomaten Zhang Bishi importerade mer än 500 000 vinrankor från USA och Europa, och banade väg för den inhemska kinesiska vinproduktionen.

2013 involverades Lenz Moser, familjens 15e (!) generation av vinmakare, i detta historiska vineri och Château Changyu Moser XV lanserades för första gången. Sedan dess har man snabbt tagit sig in på den internationella marknaden med avsikten att etablera en stark position som ledande vineri i denna framtidsfokuserade region.

Lenz’s fokus på hur man arbetar i vingårdarna, hur man gör blenden och hur vinet lagras har lyft kvalitén ytterligare en nivå och idag visar man upp hur en riktigt bra Cabernet Sauvignon från Ningxia kan se ut. Varje steg i produktionen görs på plats hos Changyu Moser, från pressning av druvorna till jäsning av musten, hela vägen till lagringen. Man har till och med sitt eget museum där man visar upp hur den kinesiska vinproduktionen har sett ut historiskt!

Även om stilen är tydligt Bordeaux-inspirerad så har Ningxia-provinsen en klart egen, distinkt terroir. Denna terroir tar sig uttryck med ett slags “unik kinesisk krydda” som är svår att hitta någon annanstans. Vädret är varmt och soligt på sommaren, men på vintern sjunker temperaturen i Ningxia ofta ned till -25°C, vilket innebär att det krävs en särskild expertis i vingårdarna för att undvika problemen i detta extrema odlingsområde.

Château Changyu Moser XV Family Cabernet Sauvignon 2018 är en 100% ren Cabernet Sauvignon, odlad i den alluviala jorden i östra delen av Helan-bergen i Ningxia. Vinet lagras I franska ekfat under 18 månader, av vilka 10% är helt nya och resterande använda minst en gång.Vinet har toner av mogna bär så som svartavinbär och björnbär, med cederträ, vanilj och kryddor. På tungan är det ett fylligt vin, med mogna men tydliga tanniner och ett långt avslut. Serveras gärna till en vällagad bit kött eller mogna ostar.

"Detta cabernet sauvignonvin är slottets andravin och det är ytterst kompetent och bra, med snyggt stram hållning i fruktdrivet, där cassis, körsbär och björnbär med tobak, kaffebönor och cederhäng rör sig sammansvetsat i fruktigheten. Tannindrivet är med sandigt slipat och effektivt i sin edge och att det här är på allvar råder det inget tvivel om." - Livets Goda, 91 LGP