Ca'marcanda

Tillfällig Lansering: Gaja Ca'marcanda Camarcanda 2019

Gaja Ca'marcanda Camarcanda 2019

Ca’marcandas toppvin ’Camarcanda’ är en blandning av Cabernet Sauvignon och Cabernet Franc från ett av dem stenigaste områdena på egendomen Ca’Marcanda. Den vita jormånen ”terre bianche” ger ypperliga möjligheter till mycket långlivade viner med en unik karaktär.

De två druvorna vinifieras separat innan de blandas och åldras 18 månader på franska barriques och ytterligare 6 månader på cementtank. Årgång 2019 har inslag av körsbär, kanel, svart te, torkade örter, och ett mineraliskt livligt avslut. Vinet är tillgängligt för att drickas direkt men vinner också på lagring i upp till 15-20 år för den som vill.

180fl Ca’marcanda Camarcanda 2019 (9346001) 1399kr lanseras den 16:e februari i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgängligt för beställning online under en begränsad tid

Ca'marcanda

Med Ca’Marcanda har Angelo Gaja förverkligat en av sina drömmar, att producera viner av världsklass längs den toskanska kusten. Angelo hade sedan länge planer på att slå sig ned i Bolgheri för att producera bordeauxinspirerade viner i en av Italiens mest spännande regioner. Med sedvanlig flitighet sökte Angelo med ljus och lykta efter den perfekta platsen. När han väl fann den, en sömnig olivlund i Bolgheri, återstod bara ett problem; ägarna ville inte sälja.

Ca’Marcanda är Piemontesiska och betyder något i stil med ”platsen för eviga förhandlingar” och åsyftar de ändlösa diskussioner Angelo förde med de tidigare ägarna innan de äntligen beslöt sig för att sälja. Ca’Marcanda ligger intill havet längs den toskanska kusten, rakt västerut från Siena. Det kustnära läget påverkar klimatet avsevärt. Här är dagarna varma och kvällarna svala, tack vare den svalkande havsbrisen. Jordmånen består främst av kalkrika lerjordar vilket gör Bolgheri till en idealisk plats för de franska druvsorterna Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc och Syrah.