Bild Livets Goda

Tillfällig Lansering: Gaja Sito Moresco 2019

Gaja Sito Moresco 2019 (92645) 399kr

Sito Moresco är Gajas instegsvin men allt annat än enkelt. Man får en försmak vad övriga Piemonteviner har att erbjuda men Sito Moresco är ett personligt vin och strålande precis som det är. Ett härligt parfymigt uttryck med viol, röda bär, kryddor, och integrerade ektoner. Vinet är en blend på Nebbiolo, Barbera och Merlot och erbjuder såväl viol som körsbär, tranbär, nypon samt timjan och tobak i ett långt härligt avslut.

Druvorna till detta Langhe DOP vin kommer från byarna Barbaresco, Treiso (Barbaresco) och Serralunga d’Alba (Barolo) fördelat på 40% Nebbiolo, 30% Merlot och 30% Barbera. Druvorna jäser separat och blandas innan de får ligga på ekfat i 12 månader.

Ursprungstydligt och snyggt vin med en lika snygg blend av nebbiolo, barbera och merlot från Gajas vingårdar i Barolo och Barbaresco. Lever i gränslandet mellan ljus och mörk bärfruktighet med lätt maritimt sältade fuktiga höstlöv, tobak- och örtdrag. Har en attraktiv uppsluppen och transparent attityd men samtidigt ett stadigt mineraliskt kynne och markerande tannindriv. - Livets Goda, oktober 2021,
 93 LGP

Gajas Langhe-blend består av trion nebbiolo, barbera och merlot, där nebbiolo tar täten. Bra stramhet, fina tanniner och öppna, frodiga smaker av nypon, syrliga hallon, läskande lingon, körsbär och plommon. Goda grejer helt enkelt och bland det mer prisvärda man kan dricka från Gaja. - Sofia Ander, DinVinguide.se

Gaja

Angelo Gaja, husets nuvarande och fjärde generationens ägare är tveklöst en av världens mest kända vinprofiler. Angelo Gaja är ansvarig för en stor del av utvecklingen så som att lagra vinerna på franska barriquer, plantera Cabernet Sauvignon, Chardonnay och Sauvignon Blanc i familjens vingårdar. Något som har lett flera av världens högst ansedda vinskribenter att ge Gaja toppbetyg och lovord. Wine Spectator - "perhaps the finest Italian wines ever made".

4560fl Gaja Sito Moresco 2019 (92645) 399kr lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid