Hajzan Neumann Grüner Veltliner 2021

Tillfällig Lansering: Hajzan Neumann Natural Grüner Veltliner 2021

Hajszan Neumann Natural Grüner Veltliner 2021

Den här Grüner Veltlinern kommer från gamla vingårdar i Ried Gabrissen i den större gården Bisamberg i Wien. Det är en solig sydsida på löss-jord med kalksten och ett grusigt band i den övre delen av vingården. ‘Natural’ är Fritz Wieningers experimentella serie av viner för Hajszan Neumann och det buteljeras helt utan filtrering, klarning eller extra sulfiter. Vinet jäser med naturliga jäststammar och får mogna i kontakt med druvskalen i ungefär 4 månader i amfora-kärl.

Doften är komplex och frisk, med toner av vita blommor, päron och kvitten. På tungan är det ett balanserat och uppfriskande vin med smak av gula päron, vitpeppar, örter, mango, apelsinskal och ett långt, mineralsalt avslut.

91 pts Falstaff

2400fl Hajzan Neumann Grüner Veltliner 2021 (9488301) 139kr lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Hajszan Neumann

Hajszan Neumann producerar naturliga, autentiska viner med en karaktäristisk själ från en unik storstadsterroir i Wien. Även om många människor tänker att vingårdar i en metropol är överraskande, så har det varit en lång tradition i Wien. Hajszan Neumann har sitt fokus i Nussberg och distriktet Grinzing. De producerar många kritikerrosade endruvsviner och den Wien-typiska blandningen Wiener Gemischter Satz. Med 20ha vingårdar blev Stafan Hajszan den första som producerade Wiener Gemischter Satz biodynamiskt i en förfinad och elegant stil. Idag har vingården och vingårdarna kommit väl tillrätta hos Fritz Wieninger, som efter att ha varit lärling i biodynamikens tillvägagångssätt hos Stefan Hajszan och fortsätter att producera detta kulturella riktmärke till vin.