Tillfällig Lansering: Loimer Langenlois Seeberg Grüner Veltliner 2020

Tillfällig Lansering: Loimer Langenlois Seeberg Grüner Veltliner 2020

Weingut Loimer Langenlois Seeberg Grüner Veltliner 202020

Seeberg är ett 35 ha stort vingårdsläge nordöst om byn Langenlois planterad med både Riesling och Grüner Veltliner. Vingården är belägen i syd-sydväst läge på 300 meters höjd med glimmerskifferjord. Fred använder biodynamiska principer även i Seeberg och tar den biologiska mångfalden på stort allvar, vilket han beskriver som nödvändigt för att kunna uttrycka den terroir området besitter i sin renaste form.

Druvorna till Loimer Langenloiser Seeberg Grüner Veltliner 2020 handplockades och genomgick en första sortering direkt i vingården innan de fördes till vineriet i små backar. Avstjälkade och pressade fick musten jäsa med de naturliga jäststammar som förekommer i vingården, d.v.s. ingen tillsatt jäst har använts i det här vinet. Årgång 2020 visar upp en medelfyllig kropp med mineraldriven uppfriskande syra och tydliga fruktiga inslag.

Vinet är friskt och fruktigt med inslag av gula päron, gula äpplen, citrus, krusbär, honung, kamomill, vitpeppar och mineral. Ett mångdimensionellt vin med bra balans. Servera till vegetariska rätter, fisk och skaldjur eller ugnsbakad kyckling med rotsaker och fårost.

3600fl Loimer Langenlois Seeberg Grüner Veltliner 2020 (90219) 199kr20 (90219) 199kr lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Weingut Loimer

Det tog inte lång tid för Fred Loimer att inse att han skulle följa sin fars fotspår som vinmakare men på sina egna villkor. Fred tog över vingården 1998 och Loimer har fortsatt att producera sin ikoniska stil med glädje och balans på gommen. Nu strävar Fred efter innovation och kvalitet genom biodynamiska och naturliga viner.