Tillfällig Lansering: Michele Chiarlo Cannubi Barolo 2018 och Michele Chiarlo Asili Barbaresco 2019

Michele Chiarlo Cannubi Barolo 2018

Vingårdsläget Cannubi kännetecknar en av de kändaste kullarna i Italien, det här är Italiens mest hyllade och prestigefyllda vingård i Barolo. Faktum är att det är Italiens äldsta ’Cru’, redan år 1752 upptäckte man denna unika plats och sedan dess har ursprunget skyddats och bevarats. Cannubi är ett vingårdsläge i perfektion, höjden, exponeringen, jordmånen och mikroklimatet resulterar i ett toppläge för vinproducenten.

Michele Chiarlo har odlat vin i hjärtat av Cannubi sedan 1989, mitt i vingården ligger “ciabot” som är en historisk hydda och ofta kännetecknar platsen. När Michele Chiarlo förvärvade vingården lät man terrassera en del av den då det här är en av de brantaste delarna av Cannubi, detta utfördes under strikt övervakning av ”Swiss University of Changin”, något som inte hade tillåtits idag.

Jordmånen i Michele Chiarlos 1 hektar stora del av Cannubi är fylld av kalksten, järn och magnesium.

Cannubi 2018 har en intensiv och komplex doft av körsbär, rosor, lakrits och tobak. Smaken upplevs som rik, fräsch och med en seriös struktur. Saftiga hallon, mörka körsbär, lakrits, sammetlsena men tydliga tanniner och frisk syra.

Vinet klarar mycket lång lagring upp till 20 år men går alldeles utmärkt att dricka ung till smakrika maträtter med mycket protein, exempelvis bistecca alla fiorentina.

90fl Michele Chiarlo Cannubi Barolo 2018 (783kr, art. 9524101) lanseras 9 mars i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Michele Chiarlo Asili Barbaresco 2019

Den första etiketten Asili dateras bak till 1967 och vinet har sedan dess förtjänat ryktet för att vara ”kärnan av förfining” – Något som nuvarande årgång lever upp till med bravur. Asili är en ’Cru’ med oklanderlig karaktär av Barbarescos vanligt förekommande elegans, finess och charm. Den exceptionella sydvästliga exponeringen tillsammans med en kalkstensrik jordmån med hög halt av magnesium och kalcium ger vinet en otrolig struktur och ett delikat silkeslent avslut.

På näsan är Asili djup och komplex med tydlig finess. Toner av lavendel, vilda skogsbär och ceder. Smaken visar upp en josig hallonkaraktär, mörka körsbär, stjärnanis, tryffel. Tanninern är lena men distinkta och syran alldeles lysande hög.

90fl Michele Chiarlo Asili Barbaresco 2019 (589kr, art.9524901) lanseras 9 mars i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Michele Chiarlo

Redan år 1958 buteljerade Michele Chiarlo sin första Barolo flaska med endast några hektar stora vingårdar i sin ägo, idag kan man tryggt titta tillbaka på den framgångsrika historien Michele Chiarlo skapat och som sönerna Stefano och Alberto för vidare. Med strax över 110 hektar belägna i Langhe, Monferrato och Gavi producerar dem viner av världsklass från bland annat kända Cru-lägen som Cerequio, Cannubi, Asili och Faset. Det än idag familjeägda företaget har tagit plats som en av Piemontes mest välkända namn och har varit av stor betydelse för områdets framfart sett till kvalitet. Med siktet inställt på framtiden så arbetar man på ett mycket sofistikerat vis sett till hållbarhet och respekt för miljön både i vingårdarna och i vineriet. Att bevara landskapet och människan påverkan på miljön sätts i framkant och faktum är att Michele Chiarlo var en av Italiens första producenter att certifieras enlig VIVA.