Pepe Raventós

Tillfällig Lansering: Raventós i Blanc Texturas de Pedra

Raventós I Blanc Textures de Pedra 2017

“Glöm allt var kommersiell och billig cava har gjort för din bild av cava, här har vi en ambitiöst satsande producent som gör förstklassigt mousserande vin av riktigt spännande lokala blå druvsorter.” – Michel Jamais

Raventós i Blanc Textures de Perdra 2017 är gjort på 50% Xarel-lo Vermell, 25% Bastard Negre och 25% Sumoll från vingården Vinya Més Alta som ligger på toppen av höjden Turó del Serral i Vinya dels Fòssils, nära floden Anoia i Katalonien. Vinet jäste i äldre små ekfat och lagrades sedan på sin jästfällning i hela fyra år. Karaktären är frisk med mognadsinslag med den typiska sältan som kommer från den miljoner år gamla havsbotten som vinrankorna idag odlas på. Vinet har inslag av pomerans, aprikosmarmelad, röda äpplen, mineral, nougat, choklad och rostat bröd.

600fl Raventós i Blanc Textures de Pedra 2017 (art 94689) 299kr lanseras idag i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Raventós i Blanc

År 1872 experimenterade Joseph Ravenóts Fatjo med att göra mousserande viner i Sant Sadurní d’Anoia (Penèdes) vilket kom att lägga grunden för det vi idag så starkt förknippar med mousserande viner och Spanien, nämligen Cava. Det är därför inte för intet Pepe Raventós, dagens ägare och släkting till Joseph står för några av världens bästa mousserande vin från Spanien. Från 2012 togs beslutet att kliva ur DO Cava då man ville ha en friare approach till vinmakandet och inte förknippas med vad DO Cava har blivit idag, man ville göra bättre än så. Idag klassas Raventós i Blanc’s viner som ”Wine of Spain” men de görs på precis samma platser som förr i tiden, Sant Sadurní d’Anoia, och fokuset på kvalité har aldrig varit högre än under Pepe Raventós styre. Med erfarenhet från så långt tillbaka som 1497 då Raventós i Blanc grundades och 21 generationer senare har man lärt sig att arbeta effektivt i vingårdarna med respekt för traditionella produktionsmetoder och biosynergier. Det innebär att gården drivs ekologiskt med anpassning efter vingården, jordmånen, klimatet och vinstockarna.