Tillfällig Lansering: The Sadie Family Wines

Tillfällig Lansering: The Sadie Family Wines

Årets lansering av The Sadie Family Wines sker den 26 januari kl 10:00 i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Signature series

Columella 2020 – 258fl (Artikelnummer 9395201) Tillfälligt sortiment 27/01 919kr Syrah, Mourvèdre, Grenache, Carignan,
Cinsault och Tinta Barocca.
Elegant och vackert vin med mjuka, silkiga tanniner. Smak och doft av kryddor, peppar, violer och mörka bär.

Columella 2020 1500ml - 10fl (Artikelnummer 93841) 1895kr

Columella 2020 3000ml - 5fl (Artikelnummer 93841) 3795kr

Palladius 2020 – 98fl (Artikelnummer 90123) 719kr Chenin Blanc, Grenache Blanc, Clairette Blanche, Viognier, Verdelho, Roussanne, Marsanne, Semillon Gris, Semillon Blanc, Palomino, och Colombard. Ofiltrerat vin som legat på jästfällningen i hela 18 månader. Mineralig med inslag av varma gula frukter, vita blommor, mandel och enlång läskande eftersmak.

Palladius 2020 1500ml - 5fl (Artikelnummer 9362206)

Old Vine Series

Skurfberg 2021 – 84fl (Artikelnummer 92101) 439kr Chenin Blanc. Druvorna kommer från ett antal små vingårdar i Olifants River som har närmare 80 år på nacken. Härligt fruktigt och fett vin med tropisk frukt, vanilj, stor mineralkaraktär och en eftersmak av solmogna persikor.

Pofadder 2021 – 120fl (Artikelnummer 93156) 439kr Cinsaut. Även här stockar som är uppemot 40 år gamla. Rik på frukt och med en omisskänlig doft av vita blommor, lakrits och violtabletter. Fantastiskt mjuk och len tanninstruktur och en överväldigande lång eftersmak

Skerpioen 2021 – 108fl (Artikelnummer 94364) 439kr Chenin Blanc och Palamino. En blend från Swartlands vidsträckta fält med subtila päron, vit persika, lime, gröna äpplen och torkade örter. Ett typiskt exempel på ”ett linjärt vin” som är åh så tillfredställande!

Treinspoor 2021 – 186fl (Artikelnummer 94286) 439kr Tinta Barocca. Kryddigt och fruktigt vin med inslag av torkade örter och ”fynbos”. Stockarna som ger frukten till vinet är närmare 40 år gamla.

´T Voetpad 2021 – 60fl (Artikelnummer 94419) 439kr Semillon Blanc, Semillon Gris, Chenin Blanc, Palomino & Muscat. Mycket liten vingård som är över 100 år gammal. Lite unik karaktär som nästan drar åt det oxiderade hållet. Fruktig och nötig på ett sätt som nästan för tankarna till jordighet.

Soldaat 2021 – 156fl (Artikelnummer 94261) 469kr Grenache. Extremt fruktdriven med toner av björnbär, rotfrukter och peppar. Väldigt smakrikt och läckert vin med mjuka silkiga tanniner och en helt kruttorr eftersmak.

Kokerboom 2021 – 120fl (Artikelnummer 90237) 469kr Semillon Blanc and Semillon Gris. Tillverkad på samplanterad Semillon Blanc och Gris från Henk Laing’s gård. Örtigt intryck med sälta och uppfriskande grapefrukt, lime, citrongräs. Försiktigt ekfatskysst.

Mev. Kirsten 2021 – 120fl (Artikelnummer 13036) 1049kr Chenin Blanc. Mycket liten vingård på ca. 1 ha. Fantastisk komplexitet med mjuk och oljig karaktär. Vaxig smak med toner av bivax, honung, vita blommor, mineral och ananas. Bra struktur och ett vin som förmodligen kan hålla under mycket lång tid framöver.

Notes av Maja Berthas

The Sadie Family Wines lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

The Sadie Family Wines

År 1999 startade Eben Sadie att producera viner som ett sidoprojekt medan han jobbade för Charles Back Wines. Det första årgångarna producerades i Charles Backs vineri och sedan starten har Sadie Family Wines blivit utsedd till ”Winery of the year” av Platter hela två gånger (2010 och 2015). Idag är Eben Sadie och Sadie Family Wines en av Sydafrikas mest kända producenter och en av dem som verkligen satte Swartland på kartan.

Vinerna skapas helt utan tillsatser och moderna hjälpmedel, de yngsta vinrankorna är ca 35 år och de äldsta planterades år 1905 och är de enda som inte ligger i Swartland utan återfinns i Stellenbosch och går till Mev. Kirsten. Med en så pass hög ålder lyckas man få ut en oerhört hög koncentration i druvmusten som skapar ett fantastiskt fruktigt, blommigt och syrarikt vin. Ingenting kommer dock gratis, de gamla vinstockarna klarar inte längre att bära på lika mycket frukt som de en gång i tiden gjorde, därför får man ett lågt skördeuttag med mycket hög kvalité istället. Vinifieringen sker på äggformade cementtankar och mognaden på jättestora gamla ekfat för att låta ’terroiren’ prata istället för ekfaten. Eben vill visa upp vad Sydafrika har att erbjuda i form av ’terroir’, när man öppnar en flaska berättar den om sitt ursprung och växtplats, inte vad den varit med om under sin uppväxt.