Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François 2002

Tillfällig Lansering: Tre toppviner från Billecart-Salmon

Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François 2002

Tillägnad grundaren Nicolas François och först lanserad 1964 kommer druvorna till största del från topplägen i Grand Cru-byar. Pinot Noir från Montagne de Reims samt Grande Vallée de la Marne (där jorden innehåller stor del lera) samt Chardonnay från Côte des Blancs (mer kalkrikedom i jordmånen). I hela 10 år har vinet legat på sin jästfällning, den malolaktiska jäsningen är delvis genomförd och 15% av vinet har vinifierats på ekfat. Färgen är gyllengul med en något aromatisk doft av vit persika, päron, honung och varma madeleinekakor. Smaken är nyanserad med inslag av äpplen, torkad aprikos, rostade mandlar, citrus och mineral.

36fl Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François 2002 (1499kr art. 9236101) lanseras 23 februari i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Billecart-Salmon Cuvée Louis Blanc de Blancs 2008

Billecart-Salmon Cuvée Louis Blanc de Blancs 2008 görs på de allra bästa chardonnaydruvorna från Grand Cru byarna, 40% från Chouilly, 33% från Cramant och 20% från Mesnil-sur-Oger och 7% från Avize i Côtes de Blanc. Namnet Cuvée Louis kommer från Elisabeth Salmon’s bror, Louis Salmon, cellar master/vinmakare för Billecart-Salmon när huset grundades år 1818. Ungefär 40% av druvmusten kommer från reservviner och har en högre genomsnittsålder än många andra viner. Detta märks framförallt i den otroligt krämiga och karaktärsfulla moussen! 33% av vinifieringen sker vid lågtemperatur i 15 år gamla ekfat, resten i ståltankar. Vinet lagras upp till 11 år på sin egen jästfällning och vinet har en fyllig mousse med typiskt små fina bubblor. Doften är stor och komplex med toner av citrus, rostad mandel och vitpeppar. Smaken är torr med en hög syra som kompletteras med den rika och krämiga texturen. Vinet kan lagras mellan 5-10 år men är väldigt god redan idag. Servera till Brillat Savarin, fisk och skaldjur eller njut som den är.

120fl Billecart-Salmon Cuvée Louis Blanc de Blancs 2008 (1499kr art. 9236101) lanseras 23 februari i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire 2006

Ett mytomspunnet vin är ett vin som har etsat sig fast som en del av ett kulturellt arv, det representerar historien, sällsyntheten, lyxen och framför allt det unika som utgör vinet så som Billecart-Salmon Le Clos Saint Hilaire gör. År 1964 planterade familjen Billecart en hektar pinot noir precis utanför huset i Mareuil-sur-Aÿ. Här utövar och respekterar man de gamla vinmakarmetoderna och använder inga moderna hjälpmedel. Den biologiska mångfalden är viktig och man bearbetar vingården helt enligt ekologiska principer vilket ger ungefär 1000 flaskor vin per producerad årgång, samtliga numrerade. Le Clos Saint Hilaire är döpt efter skyddshelgonet i Mareuil-sur-Aÿ och ligger endast 500 meter från vineriet och pressarna vilket är perfekta förhållanden om man vill producera vita viner på blåa druvor. Till skillnad från Billecarts andra cuvéer vinifieras Le Clos Saint Hilaire helt på traditionella ekfat där vinet också får vila i 14 månader på sin jästfällning.

Vinet har en skimrande gyllene färg med elegant och komplex doft, med toner av citrus, mandarin, panettone, och rostad mandel. Upplevelsen förstärks i smaken där mogen gul frukt träder fram, Williamspäron, kvitten, bovete och rosenträ. Syran är intensiv där även mineraliteten visar upp sig i ett långt härligt avslut med förnimmelser av saltstänkt klippa. Vinet kan lagras i ytterligare 10 år. Passar perfekt till piggvar eller Ossetra Caviar.

18fl Billecart-Salmon Le Clos Saint Hilaire 2006 (3899kr art.9349101) lanseras 23 februari i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Tre toppviner från Billecart-Salmon lanseras 23 februari i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid. Vi rekommenderar att vara inloggad och redo innan kl 10:00 för att ta del av webblanseringen. Vi rekommenderar att vara inloggad och redo innan kl 10:00 för att ta del av webblanseringen. Efterfrågan är hög och vinerna har historiskt sålt slut snabbt.

Billecart-Salmon

Billecart-Salmon grundat 1818 av Nicolas François Billecart och Elisabeth Salmon i byn Mareuil-sur-Aÿ drivs idag av den 8:e generationen Billecart. Under de 200 år som Billecart-Salmon har producerat otroliga viner så har de varit pionjärer i att kylstabilisera vinerna och jobbar hårt för att undvika oxidering, allt för att bevara så mycket frukt och elegans som möjligt. Sedan 1955 har man använt en unik metod i sin vinifiering; musten kyls till 5°C och dekanteras sedan över på små tankar varpå musten jäser.