Foto Livets Goda

Tillfällig lansering: William Fèvre Montmains Chablis 1er Cru 2019

William Fèvre Grand Montmains 1er Cru kommer från den hyllade årgången 2019, vilken visade upp både solsken och precis lagom värme för att ge vinerna dess mognad, koncentration och framförallt den välbalanserade mineraliteten som ger Chablis dess karaktäristiska pigga fruktsyra och fräschör.

2019 kan vara den bästa årgången jag provat hos Domaine William Fèvre” (WK) – Wine Advocate

Den unika terroiren i Premier Cru-läget Montmains består av mycket mager, stenig jord, vilket ger ett vin med uttalat mineraliska aromer, utomordentlig kraft och utmärkt lagringspotential. William Fèvre Montmains 1er Cru 2019 är ett strukturerat, livligt och mineraldrivet vin med toner av citrusfrukt, krispiga gröna äpplen och våt sten. Vinet är medelfylligt och med ovanligt djup och textur för att vara från den något svala årgång 2019.

Chardonnay-druvorna från William Fèvres 3,69 ha i Montmains är handskördade och varsamt pressade. Man låter sedan en del av sedimentet falla till botten genom sk ”cold settling” och därefter får vinets naturliga jäststammar börja arbeta. Jäsningen sker i både gamla ekfat och rostfria ståltankar, varefter 40-50% av vinet tillåts vila på sin jästfällning i fem till sex månader för ökad komplexitet och struktur. En sista naturlig sedimentering sker i ståltank innan buteljering.

Fin utveckling i vinet. Krutig med tropiska frukttoner, ananas och citrusskal med en avrundad och bred textur med snygg kalkig mineralitet i tannindrivet. Balanserad men i en varmare stil med lång rik och kryddspetsad finish. Kommer ha en fin utvecklingskurva och vara en god vän i minst 12 år framöver. - Livets Goda

92 LGP

94 points James Suckling

92 points Wine Advocate

1800 fl William Fèvre Chablis 1er Cru Montmains 2019 (94280) 379kr lanseras 18 mars i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.