Två nyhetslanseringar från familjeägda champagnehuset Billecart-Salmon

Två nyhetslanseringar från familjeägda champagnehuset Billecart-Salmon

Billecart-Salmon grundat 1818 av Nicolas François Billecart och Elisabeth Salmon i byn Mareuil-sur-Aÿ drivs idag av den 8:e generationen Billecart. Under de 200 år som Billecart-Salmon har producerat otroliga viner så har de varit pionjärer i att kylstabilisera vinerna och jobbar hårt för att undvika oxidering, allt för att bevara så mycket frukt och elegans som möjligt. Sedan 1955 har man använt en unik metod i sin vinifiering; den nedkylda musten, 5°C, som dekanteras över på små tankar varpå musten jäser.

I november lanseras två fantastiska viner från Billecart-Salmon tilfälligt hos Systembolaget.

Först ut är Billecart-Salmon Blanc de Blanc Grand Cru som lanseras den 3.e november i Systembolaget tillfälliga sortiment.

Blanc de Blanc Grand Cru görs på de allra bästa chardonnaydruvorna från Grand Cru byarna Avize, Chouilly, Cramant och Mesnil-sur-Oger i Côtes de Blanc. Ungefär 40% av druvmusten kommer från reservviner och har en högre genomsnittsålder (precis som Brut Reservé) än många andra viner. Det märks framförallt i den otroligt krämiga och karaktärsfulla moussen. Vinifieringen sker uteslutande i ståltankar och musten lagras upp till 5 år på sin egen jästfällning, delvis genomförs även malolaktisk jäsning. Vinet har en fyllig mousse med typiskt små fina bubblor. Doften är stor och komplex med toner av citrus, brioche, mango och mörk choklad. Smaken är torr med en hög syra som kompletteras med den smakrika och krämiga smaken. Röda äpplen, citron, ananas, hasselnötter, nougat och mineral. Vinet kan lagras mellan 5-10 år men är väldigt god redan idag. Servera till Brillat Savarin, fisk & skaldjur eller njut som den är.

Endast 600 flaskor lanseras.

Artikelnummer 90609, 699kr, 750ml

Den 10.e november lanseras Billecart-Salmon Nicolas François 2006 i Systembolaget tillfälliga sortiment.

Tillägnad grundaren Nicolas François och först lanserad 1964 kommer druvorna till största del från topplägen i Grand Cru byar. Pinot Noir från Montagne de Reims samt Grande Vallée de la Marne (där jorden innehåller stor del lera) samt Chardonnay från Côte des Blancs (mer kalkrikedom i jordmånen). I hela 10 år har vinet legat på sin jästfällning, den malolaktiska jäsningen är delvis genomförd och 15% av vinet har vinifierats på ekfat. Färgen är gyllengul med en något aromatisk doft av gula äpplen, päron, honung och grillat levainbröd. Smaken är nyanserad med inslag av äpplen, torkad aprikos, rostade mandlar, citrus och mineral. Vinet kan lagras i över 10 år och kommer med tiden bli ett än mer fenomenalt vin.

Endast 360 flaskor lanseras till ett mycket förmånligt pris om 995kr per flaska.

Artikelnummer 97027, 995kr, 750ml