Women Nation Fund

LIVE NATION STARTAR WOMEN NATION FUND – FRÄMJAR LIVEFÖRETAG SKAPADE AV KVINNOR

Live Nation Entertainment har bildat Women Nation Fund, med fokus på att lyfta företag och projekt inom livebranchen skapade av kvinnor. Live Nation stiftar fonden och kommer att ge tillgång till företagets globala resurser och kapital till förmån för att skapa bättre förutsättningar för kvinnliga entreprenörer i konsert- och festivalvärlden, en grupp som är kraftigt underrepresenterade. Nyheten tillkännagavs igår kväll, svensk tid, av Live Nations CEO och President, Michael Rapino.

Michael Rapino säger:
"As the leader in live entertainment, we want to meaningfully address this issue, change the dynamic and widen the playing field. The Women Nation Fund is a first step towards empowering new entrepreneurs and creating more opportunity for women in this sector of the live music business.”

“Women are underrepresented across the entertainment ecosystem, but we see this particularly in the music industry" säger Dr. Stacy Smith, grundare och ansvarig för Annenberg Inclusion Initiative på University of South Carolina. Hon säger även:
"One crucial way to kick-start the effort towards gender parity is to fund female entrepreneurs. I applaud Live Nation for their leadership and for committing its resources in a way that can affect real change.”

Women Nation Fund strävar efter att identifiera, finansiera och stötta festivaler, event och konsertverksamheter världen över. Företag och verksamheter som är aktuella för fonden måste vara startade av kvinnor och kretsa kring liveverksamhet (konsert, festival eller drift av konsertlokaler). Urvalskommittén består av ett internationellt team av kvinnliga Live Nation-ledare med bred expertis inom arrangörskap, artistbokning och teknologi: Anna Sjölund (VD/Head Promoter, Live Nation Sverige), Amy Corbin (Promoter, C3), Virginia Davis (Founder, G Major Management), Amy Howe (COO, Ticketmaster), Lesley Olenik (VP, Touring, Live Nation), Maura Gibson (President, Frontgate Ticketing), Kelly Chappel (VP, Touring Europe, Live Nation) och Carrie Davis (Chief Communications Officer, Live Nation). Verksamheter som väljs ut av Women Nation Fund kommer att få tillgång till Live Nations resurser så som strategisk rådgivning, nätverk och mentorskap i de områden som företaget är verksamt.

För mer information om hur man ansöker till Women Nation Fund:

Presskontakt Generella pressfrågor

Emilie Olsson Lignell