NY GLOBAL STUDIE AVSLÖJAR - LIVEMUSIK ÄR EN AV VÅR TIDS MÄKTIGASTE UPPLEVELSER

NY GLOBAL STUDIE AVSLÖJAR - LIVEMUSIK ÄR EN AV VÅR TIDS MÄKTIGASTE UPPLEVELSER

NY GLOBAL STUDIE AVSLÖJAR - LIVEMUSIK ÄR EN AV VÅR TIDS MÄKTIGASTE UPPLEVELSER SAMT DEN ULTIMATA FLYKTEN FRÅN DET DIGITALA BRUSET

Nu är resultaten från The Power of Live här, en omfattande global studie som fångat trender och beteenden från 22.500 live-fans från 11 länder (inkl. Skandinavien) mellan 13 och 65 år. Studien är utförd av forskningsbyrån Culture Co-op i samarbete med Live Nation, världens ledande liveunderhållningsföretag. Resultaten avslöjar att i dagens digitala tidsålder är livemusik mer nödvändig än någonsin och skapar den ultimata kontakten mellan människor.

Trots att tekniken har gjort det lättare än någonsin att nå människor är det svårare än någonsin att nå fram till människor. 73% av deltagarna uppgav att nu, mer än någonsin, vill de uppleva det ”riktiga” livet snarare än det digitala.

Livemusik är svaret. 71% av deltagarna i studien är överens om att de upplevelser som ger dem starkast känsla av liv är upplevelser kopplade till livemusik.

Några nyckelinsikter från “The Power of Live”-studien inkluderar:

I dagens fragmenterade värld är livemusik som enande kraft viktigare än någonsin
När man frågade vad som definierar dem mest som person svarade man att musik är mer identitetsskapande än hemstad, politik, ras eller religion. Det enda som är starkare identitetsskapare än musik är vänner/familj och fritidsintressen.

Efterfrågan på livemusik är större än någonsin
Studien visar att 2/3 av Generation X, Y och Z (innefattar åldrarna 13-49) går på minst en konsert eller festival om året, majoriteten av dem går på flera. Live Nation ser denna växande efterfrågan återspeglas i det stora antalet fans som besöker konserter och festivaler världen över. Besökarantalet på Live Nations evenemang nådde så högt som 86 miljoner år 2017, en ökning på 21% jämfört med föregående år.

Livemusik främjar relationsskapande och är en omedelbar stämningshöjare
Genom ett biometriskt experiment som studerade fans under live-konserter bevisades att nästan 70% av deltagarna visade signifikanta synkroniserade rörelser som framkallar oxytocin, hormonet som underlättar relationsskapande och mänsklig kontakt. Och känslan är bestående - även efter konserten hade deltagarna 5 gånger förbättrat humör jämfört med hur de kände sig före konserten.

Livemusik skapar starkare känslor än streamad musik, många värderar det högre än sex
När man ombads reflektera över en nyligen upplevd livekonsert och bedöma hur känslomässigt intensivt det kändes, rapporterade 78% av de svarande att de kände hög känslomässig intensitet. Andra live-upplevelser och media-upplevelser nådde inte lika högt: de svarande kände sig mindre känslomässigt engagerade när de streamar musik (-27%) eller när de spelar TV-spel (-31%). De svarande rapporterade också att de är 10% mer benägna att värdera livemusik högre än sex.

Den känslomässiga intensiteten skapad av livemusik öppnar upp sinnet för nya idéer
67% av den globala publiken säger att desto mer känslomässigt engagerade de är desto mer öppna är de för nya idéer. Faktum är att hela 90% välkomnar varumärken att ta plats i dessa sammanhang så länge varumärkena hittar trovärdiga sätt att förhöja upplevelsen.

Livemusik-fansen är kulturella katalysatorer
Globalt sett är konsertbesökare 29% mer välbärgade, 4 gånger mer sannolika att vara micro influencers (definierade som minst 1000 följare i sociala kanaler) och är 121% mer benägna att säga att de är mycket inflytelserika bland sina vänner.

Ytterligare fakta:

• Fans är beredda att resa för livekonserter: 72 % av Gen Z/Millennials har rest över 17 mil för att gå på musikevenemang.
  • Stil spelar roll för fans: Kvinnliga Gen Z/Millennials livemusik-fans tillbringar 20 minuter extra för att göra sig redo för en konsert jämfört med mer vardaglig förberedelse. Och 85% av livemusik-fans har köpt nya kläder i syfte att ha på ett musikevenemang.
  • Fans är teknik-kunniga: 71 % av livemusik-fans säger att deras närmsta krets kommer till dem med frågor kring tekniska produkter och enheter.

För att dyka djupare in i The Power of Live-studien, besök www.livenationsponsorship.com/international och/ellerlivenationforbrands.com

Metodik (engelska)

Quantitative Global survey (n=22,500): 13-49 year olds across Gen X, Y and Z; markets: US, Canada, Mexico, Brazil, UK, Germany, France, Scandinavia, China, Japan, Australia; October 2017. Qualitative US ethnographies (n=75) and live music intercepts (n=200+): 16-65 year olds; 2016-2018, Biometric Live Music US Experiment (n=40): 16-65 year olds, galvanic skin response, movable EEG device - alpha power brain waves, accelerometer for movement synchronicity; April 2018

För frågor angående undersökningen:
Debra Duffy, debraduffy@livenation.com

Presskontakt Generella pressfrågor