Den ultimata guiden till ett antiinflammatoriskt liv

Allt fler drabbas av eksem, magproblem, kronisk nästäppa och migrän men även sjukdomar som hjärtinfarkt, benskörhet och alzheimer. Enligt näringsterapeuten och funktionsmedicinutövaren Anoushka Davy beror det på kronisk inflammation. Men varför drabbas så många och vad kan vi göra åt det? Det och mycket mer får vi lära oss i boken Antiinflammatorisk livsstil, som nu lanseras på svenska.

Inflammation är egentligen en normal och livsviktig process i kroppens försvarssystem. Men denna livsviktiga funktion, vars ursprungliga syfte är att skydda oss, kan bli kronisk och då orsaka skada och sjukdom. Hur vet man om man lider av kronisk inflammation och hur ska man göra för att komma till rätta med problemen?

– Det är viktigt att förstå att inflammation är en process. Det är inte det som har triggat kroppens immunsystem att sätta igång inflammationen från början. Man behöver leta för att identifiera den ursprungliga orsaken och göra något åt den. Annars spelar det ingen roll om man både äter och lever antiinflammatoriskt, säger Anoushka Davy.

I boken Antiinflammatorisk livsstil får du lära dig allt som är värt att veta om inflammation i kroppen. Inte bara de fem vanligaste tecknen på inflammation, hur inflammation yttrar sig eller varför vi drabbats utan också hur vi ska gå tillväga för att komma till rätta med den.

Skapa en personlig hälsoplan

Vi är alla olika och med hjälp av Antiinflammatorisk livsstil får du hjälp med att utforma just din hälsoplan. Som en bonus får du även 30 utvalda antiinflammatoriska recept för såväl frukost som middag, dessert och snacks.

– Allt du gör, äter, säger och tänker påverkar din hälsa ner på cellnivå, skriver Davy.

Oroande, kan tyckas, men också hoppingivande. För om man vet vad som gjort en sjuk kan man också läka sig själv.

• Friskvård

• författare