Lumeno- den medmänskliga följeslagare är klar för nedladdning

Vad lyfter dig, sänker dig, skapar lugn och funkar när du mår skit? Fredag 28 maj släpptes den första versionen av gratisappen Lumeno. Syftet med Lumeno är att öka kunskap om psykisk ohälsa, förhindra suicid och minska lidande. Lumen betyder ljus, därav namnet.

I Lumeno svarar du på frågor om hur du känner dig i ljusa och mörka stunder. Ju mer du använder appen Lumeno, desto enklare kan du ge dig själv stöd i livet. Detta är saker som bara du kan svara på. Ibland behöver vi hjälp att få syn på våra egna mönster och strategier. I Lumeno kommunicerar du detta med din interaktiva följeslagare. Den kan sedan hjälpa dig att få syn på dina risksituationer, påminna dig om dina egna återhämtningsstrategier och dina kontaktvägar för hjälp.

"Hade den här appen funnits när min pappa blev sjuk kunde han hade levt idag. Han klarade inte av den sista motgången i sitt liv, bedövade sig och tog sitt liv. Om Lumeno funnits då hade han, och vi som fanns runt honom i sjukdomen, förstått mer och kunnat göra annorlunda, säger Marie Niljung, en av initiativtagarna till Lumeno."

Du som möter människor i kris och förstår att du själv, dina vänner, din familj och dina kollegor kan drabbas kommer också ha nytta av Lumeno. Den fungerar för alla. Genom att använda Lumeno ökar du din kunskap och får ett bra stöd i privatlivet, under studietiden och i arbetslivet.

Ett psykologiskt olycksfall, eller suicid som många säger, är just ett olycksfall. Det är inget man väljer utan kan vara ett symtom på allvarlig psykisk ohälsa eller kan utlösas av en kris. Det kan drabba alla.

Lumeno är framtagen i samarbete med två livskämpar, Filippa Gagnér Jenneteg och Susanne Tell som överlevt suicidförsök och professor Jan Beskow. Tillsammans skrev de boken Handbok för livskämpar. Det är utifrån deras erfarenheter och kunskaper som vi skapat Lumeno tillsammans med innovationsbyrån StickyBeat.

En app är alltid under utveckling. Lumeno står på en stabil grund av kunskap, men ju fler som använder den desto bättre blir den. Du kan vara med och göra den bättre genom att skicka feedback direkt i appen.

Lumeno finns för att minska lidande och psykologiska olycksfall. En digital och medmänsklig följeslagare som följer dig i livet.

Kontakt:

Marie Niljung, 070-335 77 19

Mer info om Lumeno och Livskämpar finns på: https://lumeno.se/ och https://www.livskampar.se/